Alla inlägg under juli 2009

Av Kaspara - 30 juli 2009 20:56

Da jeg var i Danmark handlet jeg interiørboken " Personlig stil mellem kitsch og klassisk" som er utgitt  på Aschehoug forlag. Den er skrevet av Line Jensen og Tina Schou og med fotografier av Hans Ole Madsen.

Opprinnelig ser jeg at den koster 299 danske kroner, men jeg fant den på et tilbudsbord til 99 kroner. Boka er morsom å bla i. Den er glad og frodig, og viser syv unike hjem. 

Her får dere en smakebit!

Ha en lun kveld inne! Her regner og blåser det, og det er godt å ha tak over hodet og kroe seg i sofaen.


Av Kaspara - 29 juli 2009 22:59

Siden det er ferie-tid i familien, blir det ikke mye parkering ved symaskinen. Har alikevel fått sydd noen retro-skjerf innimellom slagene.

Noen av disse vil bli lagt ut i den lille nettbutikken etterhvert. De nye stoffene fra Danmark ligger der fristende og roper mot meg. Det krever selvdisiplin å la de ligge der ensomme og forlatte!

Alikevel, det er så koselig å kunne gjøre ting med gutta. I dag har vi vært på en alldeles nydelig hytte i Tallakshavn i Sandefjord. Det er foreldrene til et vennepar av oss som besitter hytta eller hyttene får jeg kanskje si. Her er det flere anneks, stor frodig grass-slette helt ned til myk sandstrand. En drøm, mend andre ord! Ungene har sparket fotball med våre venners barn, tumlet rundt, fisket krabber og koset seg. Det har vært grilling og varmende kveldssol etter en noe sur formiddag her i byen. En nydelig dag med andre ord!

Nederste bilde jeg viser dere er av skapet som ble igjen i Danmark. Det skulle veldig gjerne få vært med hjem til Sandefjord. Det er litt fransk landstil over det, og jeg synes det var helt nydelig. Det kostet 3300 norske kroner, ingen upris. Vi ville kunne få det fraktet hjem til Norge for 1000 kr. , men spørsmålet er moms og toll ??? Det fikk vi aldri undersøkt, og kjenner lite til. Hmmmm......det spørs om jeg ikke får prøve å glemmer det.....

Vi får se......

All den friske sjølufta i dag har gjort meg døsig og lengselen etter senga mi begynner å gjøre seg gjeldende alt. Ha en fin senkveld eller kanskje jeg skal si; en riktig god natt!!!



Av Kaspara - 27 juli 2009 13:28

Her kommer bilder av noen små bruktfunn fra Danmark. Er det noe danskene er skikkelig gode på så er det gjenbruk. Hver eneste lille by eller tettsted har sine gjenbruksbutikker (og sin baker...)

Kaffekannen på første bilde var så glad, at den måtte bli med til Sandefjord. 10 danske kroner kostet den, ikke ille!

Jeg er svak for fløtefarvet porselen, og samlingen på bilde to kjøpte jeg til en slikk og ingenting. Asjetten og skålene fant jeg i en garasje hjemme hos en familie. Det er så herlig; danskene setter stadig opp skilt med loppis i garasjen. Fin måte å bli kvitt ting på, når en rydder opp. De fine skålene og asjetten kostet bare 5 kroner pr. stykk. Sausenebbet fant jeg i en bruktbutikk til en tier og sennepskrukken kostet 45 norske kroner også i en gjenbruksbutikk. Den blir fin å sette på bordet, når det står pinnekjøtt og lutefisk på menyen.

På bilde tre er det den lilla vasen som er ny; fin form synes jeg.

Ellers fant jeg også rødhvite kopper som passer til alt det rødhvite serviset vi har. 10 kr. for en kopp er jo akseptabelt.

I en av gjenbruksbutikkene i Kolding, fant jeg et skikkelig kitchy rådyr/hjort???????-bilde. Gjenstår å se om det får bo her eller havner i nettbutikken.

Til slutt ser dere et vakkert florabilde som får meg til å tenke på skoleplansjer.

Rammen er kjedelig og må gjøres noe med. Noen som har forslag???

I  Sandefjord i dag regner og regner det. Nå skal jeg hive meg over vaffel-laging. Vi har vår glade nabogutt på besøk, og ungene er "høyt oppe", etter å ha blitt gjenforenet med bestekompisen etter at begge familiene har vært på reise.

Ha en glad dag dere!




Av Kaspara - 26 juli 2009 21:40

Da vi var i København var målet Tivoli denne gang. Vi kan ikke trette ut ungene med en hærskare interiør og gjenbruksbutikker. Litt trist om det skulle være eneste ferieminne!

På vei til Tivoli fra parkeringsplassen, snublet jeg alikevel bort i en butikk som het "Nordisk design" og ramlet inn. Butikken var nærmest nabo til Tivoli faktisk.

Jeg hadde oppdaget Rie Elise Larsen-ting i utstillingsvinduet.  Kardemomme har jo sørget for at ikke en eneste interiørblogger lever uten vissheten om Rie Elises eksistens!

Vel inne måtte jeg jo kikke litt på de herlige papirtingene hennes. Fire fugler fikk være med i Marimekko-pose ut døra, sammen med en herlig vimel-rekke. Synes slett ikke det var stive priser på disse tingene. Innbiller meg at vimplene kostet rundt 80 norske kroner.

Her hjemme har jeg prøvd vimplene over de doble dørene i stua, og det ble så fint.  Gjett om det blir vimpler til pynt under neste feiring i huset!

Ellers ser dere en bit plastduk på bildene signert Susanne Schjerning. Den er også fra Danmark. Kjøpte bare en halv meter, og tenkte at jeg kanskje skulle kle et lite lerret eller noe.

Jeg er en stor papirsamler og ser alltid etter fint papir, som jeg kan bruke til klipp pg lim. Noen ruller fikk jeg med i takboksen hjem. Fant også to settekasser til i Danmark på loppemarkeder som skal bli behørig kledd med papir. Papirene er kjøpt på Tiger , den farveglade butikken i Valby (jeg hadde bilder fra )samt en vanlig bokbutikk. Handlet også med Manchester United papir og Star Wars papir hjem. Skal kle to settekasse til gutta også, som de kan ha Pokemon-figurer i og slikt. Nytter ikke å servere BARE blomster da!

I en gjenbruksbutikk fant jeg også en glad skrivebordslampe i en nydelig rødfarve. 50 danske kroner kostet den.

Til slutt kom sendingen fra Moster Annes nettbutikk til  meg like før jeg reiste til Danmark, og det herlige guloransje retro-stoffet har inntatt Kasparas hjem. Må tenke litt på hva det skal bli til.

Ha en avslappende sommerkveld!


Av Kaspara - 25 juli 2009 16:08

Her kommer det noen stemningsbilder fra hytta, vi leide en uke på Kongsmark Strand på Sjælland. Kongsmark Strand ligger  like ved Storebæltbroen som fører over til Fyn. Fra hytta kunne vi se den formidable broen som når mørket kom på så ut som lysende vannfontener...et flott skue.

Hytta lå 30 m fra vannet, noe som resulterte i masse bading, både morgenbad og kveldsbad med solnedgangen i bakgrunn. Vi hadde verdens nydeligste sommervær og langbukser fikk ligge igjen i kofferten uka gjennom.

Første kvelden vi var der, var ungene lagt da den fantastiske solnedgangen viste seg. Far i huset vekket like godt begge gutta han, og inviterte til å bli meg ut å se på den nydelige solnedgangen. Akkurat slik kunne min egen pappa ha gjort også!

Dette stedet var et ordentlig hytteområde, og hvis vi tok på oss gode sko, kunne vi gå en lang strekning langs sjøen og ende opp på et livlig slags gatekjøkken, hvor en kunne kjøpe fast food og iskrem i alle varianeter samt spille minigolf, hvilket vi gjorde. Gutta elsker det, og vi voksne synes det er morsomt vi også. På veien til dette stedet passerte vi den rosa hytta dere ser, og jeg pekte ut den til min favoritthytte. Jeg er så fascinert av de danske murhusene, og når vi kjører bil utenfor mortorveiene, henger jeg som en hund ut av vinduet og ser og ser.

Dere ser også hytta som vi leide som var veldig praktisk og grei. Her var det romslig kjøkken og stue i ett med panoramautsikt over vannet samt to soverom og greit bad. Innvendig var det lyst og ikke altfor mange ting, slike jeg liker det når jeg leier hytter.

Nærmeste byer var Korsør og Slagelse. De klatret nok ikke helt opp på favorittplass over danske byer, men Slagelse var best. Korsør var temmelig grå og trist, synes jeg.

Kommer tilbake med mer fra Danmark; litt funn fra bruktbutikker og andre butikker står også på programmet og skapet vi reiste fra som gjerne skulle få blitt med hjem.

Ha en fin lørdagskveld i et sommergrått Norge! Kanskje har dere lysere vær i Sverige og Danmark og Tyskland ? God lørdagskveld til dere også!




Av Kaspara - 24 juli 2009 14:56

Mitt favoritt- interiørblad har siden det kom i salg i Norge vært "Boligliv".

Tror jeg har hvert eneste nummer, og mens jeg i blant har en opprydding i andre interiørblader, så er "Boligliv" fredet her hos meg.

Kjøpte siste "Boligliv", mens jeg var i Danmark. Satte meg godt til rette en kveld  på hytta i Kongsmark Strand og ble til de grader fristet av reportasjen om loppis-raid i Valby. Der  satt vi, ca. en times biltur fra dette himmerrik for loppoholics!!!

Noen dager senere satt vi i bilen med gps`en innplottet på Valby. Vi skulle ta en tur til København og Tivoli med ungene, men først skulle mor i huset få gå amok i Valby.

Jeg hadde tenkt å kalle Valby en forstad til København, men da protesterte min storesøster kraftig, hun hadde nemlig bodd i nettopp i Valby, da hun gikk på en male/reklameskole i Danmark. "Det er en del av København" prentet hun inn i hodet mitt, så herved er dette overbringet.

Med "Boligliv" i fanget i bilen og adresser plottet inn på gps`en inntok vi denne bydelen av København. Mannen min sammenlignet litt med Grûnerløkka med tanke på alle uteserveringsstedene som var fulle av folk langs hovedåren gjenneom Valby.

Vi fikk ikke vært innom alle stedene som det var skrevet om i Boliglivs reportasje, men de jeg pratet med i de ulike  butikkene kunne fortelle om enorm interesse for stedet og mange, mange som hadde valfartet til Valby etter Boligliv-reportasjen.

Her kommer min lille høyst subjektive vurdering av de stedene vi var innom:


VIGERSLEV KIRKES GENBRUG:

Gjenbruksbutikken lå i et butikksenter, ganske uvanlig og rommet masse!

De glade 20 kroners sengetøy som Boligliv fristet med var for lengst borte, og ikke et eneste sengetøy som lå der var interessant i mine øyne.

Her var det masse glass, porselen, bøker,brukte klær osv. Jeg tittet og tittet, men fant egentlig ikke noe som fristet foruten et par melkeflasker til rundt en tier pr.stykk

Det var 50% avslag på alle varene, og betjeningen var veldig søt og hjelpsom. Da de hørte at jeg var på jakt etter retro-sengetøy,fikk jeg til og med gå ned i kjelleren å lete. Dessverre var det magert i kjelleren også da.


BUTIKK  K9

Her var det nye, farveglade ting. Butikken inneholdt plastmatter, klær, farverike bokser, Tolex-stoler, puter, Rice-ting og mye annet. Knipset tre bilder fra butikken som du kan se ovenfor.


DRONNING DAGMAR

Her var det planter og nostalgiske ting i skjønn forening. På bildet i Boligliv kan en skue en Cathrineholm-kjele, for de som samler på nettopp dette. Det var ikke noe slikt her nå. Jeg så en skoleplansje til en billig penge i butikken. Det var en plansje med gorillaer til 70 danske kroner. Jeg er jo på jakt etter skoleplansjer, men denne tiltalte meg nok ikke helt.

Heller ikke her var det noe som MÅTTE bli med hjem.


RØDE KORS GENBRUG

Hadde ikke sengetøy, men bre klær.


ANNA BANANA  var lukket


QURIOSA

Butikken hadde dessverre sommerstengt. Denne butikken så virkelig fristende ut med fullt av spennde retrolamper hengende ned fra taket og mye annet. Troe den hadde blitt favoritten om den var åpen. Kanskje hadde det blitt lagt igjen noen penger her.


Etter denne lille runden var jeg egentlig allerede mett av Valby, og annonserte at "Nå er det vel tid for Tivoli", og det var resten av familien skjønt enig i!!!!

Tror nok jeg kjører forbi Valby neste gang jeg er på de trakter, men etter folk har gjort det en stund, blir kanskje nettopp Valbys butikker spennende igjen....

Ha en glad dag!




Av Kaspara - 23 juli 2009 12:44

Noe av det aller fineste jeg kan få er gammelt, frodig retro-sengetøy som skal brukes til diverse syprosjekt. Helst skal det være store glade blomster som lyser opp i et ellers ganske hvitt miljø.

Da vi var i Danmark, håpet jeg å støte på riktig mange av disse åpenbaringene ofte fra 70-åra. Jeg går fram på følgende vis; jeg gogler f.eks "Genbrug i Silkeborg". Da kommer det opp gjenbruksbutikkene på dette stedet. Vi er så heldige å ha gps i bilen, noe av det lureste vi noensinne har kjøpt! Da er det bare å kjøre rett på målet, og ikke kaste bort dyrbar ferietid.

Når vi har unger med oss, kan vi ikke bare gi dem gjenbruksbutikker som ferieminner, og derfor må jeg plukke ut noen på våre kjøre-etapper, og da er det godt for alle med små pauser ut av bilen.

Stoffene denne gang fant jeg først og fremst på kjøringen vår hjemover oppover Jylland. Vi stoppet opp i Kolding, Horsens, Silkeborg, Viborg og Randers på vår ferd til ferja i Hirtshals. På forhånd hadde jeg goglet disse byene og stupte innom noen av gjenbruksbutikkene. Tror nok det er andre enn meg som ser på retrosengetøy som store skatter, for flust av det var det ikke i noen av butikkene jeg plumpet innom. Alikevel et her og et der, det blir noen til sammen til slutt det.

Nå koser jeg meg med å kikke på de nye skattene mine og fabler om hva jeg skal bruke de til. Særlig fant jeg mange i gultoner og i blåtoner.

Hele familien har fremdeles ferie, så det blir ikke så mye tid for parkering ved symaskinen, ei heller blogging forøvrig. I ledige stunder smetter jeg alikevel innom dere, og skal prøve å gi et livstegn. Jeg er veldig spent på å se hvordan alle de herlige medbloggerne har hatt det hittil i sommer!

I Sandefjord kommer det små dråper fra oven nå, og sommerværet glimrer med sitt fravær.

Kos dere i sol eller regn eller solregn, eller hva du måtte ha av sommervær!

Av Kaspara - 22 juli 2009 08:52

Da jeg var på hjemvei fra Danmark, fikk jeg en tekstmelding fra Dilldall  Nina, om at hun var på vei til Sandefjord. Vi har drevet og mailet litt, så jeg visste at hun og familien skulle besøke slekt og venner i Sandefjord i sommer. Spørsmålet var om vi ville omfares, og at den Kaspariske familie da ville være emigrert fra byen. Nå viste det seg at veiene ville krysses alikevel.

I går hoppet en sommerbrun, engasjert og herlig "taletrengt" (Nina ER verbal!) ut av en stor stasjonsvogn, mens bilen forsvant videre til Harry  Potter-forestilling på kino. Det var en så mild og fin sommerkveld, så det ble en utekveld i hagen. Nina ble plassert i den hvite hagebenken med mine unger og naboens unger hvinende rundt og Kaspara-mannen som lettbent kelner og tilrettelegger. Ingen sak å prate med søte Nina! Er du litt sliten kan du sikkert godt sitte bare å lytte til alle Ninas betraktninger og verbale krumspring, for denne dama har ordet i sin makt. Tenk hun administrerer hele TRE blogger! Ninas andre blogg heter " No place like sweet home".

På toppen av det hele har hun også en liten nystartet blomsterblogg som heter Pelargonina.

Som dere skjønner ble det en formidabel skravle-kveld, for sant skal sies; Kaspara kaster ikke i håndklet på det feltet hun heller. (Vel, både Nina og jeg er lærere, så vi har kanskje en liten yrkesskade der)

Etter avsluttet Harry Potter- forestilling dukket Ninas høye, sympatiske lærermann opp og de to fine tenåringene deres. Vi hadde nå forflyttet oss inn i utestua og tent på i peisen. Det var absolutt ikke noe vanskelig å holde praten i gang med familien vi aldri hadde hilst på før. Veldig koselig var det å ha dere på besøk, Dilldall-familien!!!
Det er så artig å hilse på menneskene bak de ulike bloggene. Som regel  stemmer bildet som blir gitt av personen via bloggen ganske så godt, synes jeg. Nina, du passet veldig godt inn i bildet jeg på en måte hadde av deg i hodet.

Vi har et nytt treff i kikkerten til høsten, den gang også sammen med Marthe som vi begge to har truffet før.

Takk for en fin kveld, Nina!

Neste innlegg vil bli et retrosengetøy-innlegg. Fem fulle bæreposer med sengetøy lå i takboksen hjem fra Danmark. For meg er det fem poser med skatter.

Ha en nydelig julidag alle sammen!


Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23 24 25 26
27
28
29 30
31
<<< Juli 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards