Direktlänk till inlägg 27 april 2009

Kasparas hekleskole

Av Kaspara - 27 april 2009 20:47

To ganger i løpet av siste uke har jeg hatt heklelunsj med venninner. Det er mange som lengter etter å lære seg bestemorruter, og som en innbitt hekler man er, må man jo bare starte heklemisjonering med en gang!

I dag kom ei kreativ venninne som pleier å kommentere på innleggene mine under navnet " Nøtteskrika". Hun har nok en liten blogger i magen, men har det foreløpig ganske hektisk med en ung kar på to måneder med kolikk.

Den lille sjarmøren som utøver skrik og skrål om kvelden, var i sitt beste lune, og skjønte tydeligvis at mamma`n hadde viktige ting fore.

Han lå fornøyd  på gymmatte på stuegulvet i sin 70-talls frote`jakke  arvet av moren sin.

Etter ostebrød var det tid for hekling, og jeg må si det er nydelig med slike voksne elever som tar ting lett! Begge mine hekleelever siste uke, har vært

fantastiske og lette å lære. Apropo ostebrød, så det fristende ut, så bare søk på ostebrød på bloggen min. Har gitt ut oppskriften i et tidligere innlegg. I slagbenken skimter dere venninnen som var min hekleelev i dag.

Litt morsomt synes vi det er, at hun er samboer med ungdomskjæresten min fra jeg var 15-20 år. Hvem skulle ant at jeg skulle få besøk av sønnen hans over 20 år senere? Når det gjelder å være venninne med eksens samboer er det genialt, har vi funnet ut. Det kan godt hende at mange menn slår seg på en type jenter, og at du finner en svært så likesinnet venninne. Det føler nemlig vi at vi har gjort. Altså; et smart tips til dere andre som ikke har gjort det samme!

Måtte vise dere den fine papirposen min venninne kom med i dag med pålimt tapetbit. I posen var det en nydelig blå sommerplante til hagen.

Vi fant ut at tapeten som er et loppisfunn var alldeles nydelig til isblått og hang den på det isblå skapet i stua her hjemme.

Viser også mitt nye hekleteppe som ikke er helt avsluttet. Nå er jeg blitt så sløv, at jeg hekler bare rundt og rundt. Slutt på montering av lapper!

Neida, jeg synes det blir fint slik, og ideen fikk jeg på bloggen til Marthe, som hadde laget et fantastisk teppe til barnerommet hun er i ferd med å lage.

Nå går jeg inn for landing! Takk for følget og ha en fin mandagskveld!



 
 
Victoria

Victoria

27 april 2009 22:19

Hej Kaspara, tack för din rara kommentar. Vilken fin pläd du har gjort, förstår att du får lära ut tekniken till dina väninnor. Jag tror jag ska prova den varianten när jag tröttnat på mormorsrutorna, vilka jag suttit och slitit med ikväll. Tycker inte riktigt jag får det snyggt nog när jag syr ihop dem så idag har jag fått dra upp lite. Men det blir ju bra till slut. Ha en skön kväll, kram Victoria

http://vintage-victoria.blogspot.com

 
kardemomme

kardemomme

27 april 2009 23:19

God kveld Kaspara :)Ser at du misjonerer med heklenåla for tiden og det er flott at du sprer det glade budskapet..For det er virkelig hyggelig å sitte der midt i en haug av garn i spudlende glade farger og forsyne seg av alle herlighetene! det var et nydelig rundt og rundt teppe du har laget!! jeg laget en mindre utgave for noen uker siden og det er sant at det er en lettelse å slippe all festingen av tråder pluss styret med å sy alt sammen til slutt :)Nå er jeg så sinnsykt trøtt her og jeg har planer om å finne dyna snarest men ha en god natt! Nattaklem fra Kardemomme :)

http://husetvedbekken

 
Nr.21

Nr.21

28 april 2009 08:11

Så koselig med hekle-lunsj, da! En blir jo så glad av hekling, så mange fiiine farger en kan boltre seg i! I love!

http://nummertjueen.blogspot.com

 
Frk.B

Frk.B

28 april 2009 08:27

Så koselig det her så ut! Morsomt at du har hatt besøk av samboer`n til eksen må jeg si:)

Jeg skulle så gjerne kunne heklet, men den gang ei. Det er på ønskelista ja! Så mye flott som du og fler i blogglandia produserer! Likte veldig godt det du holdt på med nå, bare rundt og rundt! Veldig fint!!!

Gleder meg til nettbutikk, Kaspara!

HA en STRÅLENDE dag!

Hilsen Frk.B

Ps: Hærlig tapet på den posen! Og forelsket meg i det isblå skapet ditt!!

http://carolinehlb.blogspot.com

 
Mina

Mina

28 april 2009 10:29

Hei Kaspara!
Ser ut som dere hadde en veldig hyggelig dag! Så koselige bilder:) Og du må jo være den fødte heklelæremester! Pleddet du hekler på blir kjempefint! Holder på med et sånt selv også, i lyseblått, lysegrått og offwhite. Har du fargekoden på den lyseblå fargen du har på det lille nattbordet på bilde nr 3? Den likte jeg veldig godt. Har planer om å male de lilla nattbordene mine lyseblå etterhvert, og da kunne den fargen passe godt.
Ha en flott dag der ute!

Klem fra Mina:)

http://www.minasparadis.blogspot.com

 
lycke

lycke

28 april 2009 11:13

Åhhh, dina fiiina grejer!!!!!! Tycker det blir MINST lika fint, om inte ännu finare när du heklar runt sådär...önskar jag kunde komma på kurs hos dig!!!Verkar som ni haft det SÅÅÅ mysigt!!!Men det tar väldans tid att hekla runt också va???! Du kunde annars få göra en på beställning av mig om du får tid och lust nångång!!!!!!!!!!!!!!!
Det är så vackert och ljust hos dig! Och jag bara öser på med färger..hahaha, men jag gillar verkligen väggen, ska försöka fixa ram ikväll och toan är färdig - ligger ute på bloggen nu!!! Och det är som su säger om barnen...det är mycket på dem jag tänker med mycket färg...vilka roliga minnen de ska ha av all färg och form...

Förmiddagskramar, Lycke

http://till-vidas-ara.bloggagratis.se

 
Marthe

Marthe

28 april 2009 15:04

Hei og hopp Kaspara!

Først; takk for at du sa fra om murstein i mailboksen min - det var godt at jeg fikk rigget meg skikkelig til med tekoppen før jeg leste den, hvis ikke kunne jeg blitt tørst på ferden;) Elsker lange mailer, og du stiller det behovet på en strålende måte! Ta på hjelm de nærmeste dagene, det er en i retur på lager.

Så koselig med heklelunsj! Det er et tips jeg kommer til å stjele. Jeg har en venninne som er en mester på å hekle luer og pannebånd, og i tillegg er vi lidenskapelige sushispisere begge to, så her kan vi nok få kombinert to ting på en kveld.

Teppet ditt blir jo kjempefint! Du har kommet mye lenger enn meg ser det ut som. Her går det mer i rykk og napp. Er ikke akkurat kjent for tålmodigheten min...

I går og i dag har jeg faktisk vært lærervikar. Kjempegøy! Skriver om det i mailen til deg. Jeg trenger nok noen lærerråd tilbake;)

Ha en smilende dag, Kaspara!

Klem Marthe

http://thinktank.blogg.no

 
alvorada

alvorada

28 april 2009 15:07

Så koselig med hekleskole! Ble veldig fint det "Marthe-teppet" ditt. Når jeg hekler bulker det seg så fælt, så jeg kan ikke hekle så store lapper. Blir bare bulk-i-bulk!

Digger den stålampa di med løveføtter som stikker fram på det ene bildet der :)

http://www.alvoradarosada.blogspot.com

 
Camilla

Camilla

28 april 2009 15:43

ååå..jeg vil og lære!! :-)

http://hippiechic.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Nøtteskrika

28 april 2009 16:58

God ettermiddag kjære Kaspara!

Takk for sist! For opplæring, god mat og masse skravling! Fine bilder og referat du har lagt ut! Å se bilde av min "klipp&lim" dekorerte papirpose, og min først barnejakke anno 1972 på en blogg er morsomt! Blir jo virkelig inspirert til å begynne!

Jeg glemte jo selvføglelig å ta med meg bestemorrute-oppskriften som du skrev. Fint om du kan sende den på mail. (Sender sms med mailadr.)

I dag gikk jeg faktisk og kjøpte boka "Hekleglede" - ble jo så inspirert da jeg så den hos deg. Fikk også en god idé da jeg studerte bildet på s. 18, (Fargerikt sengeteppe). Jeg har nemlig et blomstrete vatt-teppe i kaspariske fargeskala; oransj, rosa, hvitt. Det har noen skjemmende små hull. Men jeg har nå tenkt å sy på noen rosa og hvite heklede brikker som jeg har kjøpt på loppis. Så har jeg tenk å ha det som et sengeteppe på en av de gamle jernsengene mine! Hva tror du om det? Må jo prøve meg litt frem, dvs. tråkle lappene på teppet for å se om det fungerer. Har du andre forslag mottas det med takk.

Vel, avslutter her - det er påbegynt skrik&skrål nede i stuen hører jeg....men fint om du sender din pedagogiske redegjørelse for hekleriene. Det var mer forståelig enn instruksen i boken. Ha en fin ettermiddag. Vi skrives.

Fjærklem fra meg.

 
Drops

Drops

28 april 2009 19:54

Hei du=)
Det hørtes koselig ut altså..heklelunsj...
SI i fra neste gang ..jeg er klar for å lære...Får ikke til bestemorsruter skjønner du..skikkelig vanskelig synes jeg...

wow for noen fine funn på loppis...Kjempefine stoffer...vet du..jeg finner ikke stoffer jeg...hva er det med de stedene der jeg bor a??? Kanskje de fortsatt er i bruk...*fnis*...bor jo på landet og de har kanskje ikke skjønt at slikt er ut..eh..in..ha ha....

Dumt at jeg først har begynt å like slikt det siste året...da jeg vet vi har kastet mye slike fine dynetrekk og gardiner fra bestemor blant annet..ja ja...

Håper dagene er fine..her er det deilig...
Tror jeg skal planlegge en deilig grillings i morgen..hm..hva skal jeg lage...hm...
oKi, hade=)

http://ninasdrops.blogspot.com

 
Kaspara

Kaspara

28 april 2009 20:58

Hei Nøtteskrika
Takk for koselig besøk! Så det med en gang jeg kom hjem med smågutta, at du hadde glemt opskriften. Jeg skal maile deg den.
Så gøy at du har kjøpt "Hekleglede". Det er så mange fine bilder og masse inspirasjon i den.
Jeg synes det høres nydelig ut med vatteppet ditt med påsydde lapper. Det burde de gjøre!
Jeg har vært på besøk hos venninnen min som har kreft med varme melisboller i dag.Vi hadde det såååå koselig. Husket og hilse fra deg, og hun husket deg veldig godt. Du var jo så sprudlende, sa hun, og det har hun jo alldeles rett i.
Nå er mannen akkurat kommet hjem fra jobb. Han er i gang med nok en periode.
Ha en ikke altfor intens skrik&skrål-kveld!
Klemmer fra kaspara

http://kasparasregbue.bloggagratis.se

 
Mama Brown

Mama Brown

28 april 2009 22:11

Hei
Så koselig dere har det, med hekling og babybesøk. Jeg har også heklet noen tepper hvor jeg har laget variasjoner over størrelsen på heklerutene. De ligger i nettbutikken. Nå holder jeg på med et i turkise og lilla nyanser hvor jeg lager sekskanter. Det skal jeg ha selv.
Ha en god heklekveld!

http://barnigjen.blogspot.com

 
Portofritt

Portofritt

28 april 2009 22:38

Hei Kaspara.
Så snill du er som lærer andre 'trengende' kunsten å hekle - og som atpåtil forer dem med nydelig mat;)Kanskje du snuser på en ny karriere her?
Rundt og rundt teppet ser fantastisk flott ut! Liker også godt jakka til den lille figuren på bildet. Gir helt klart assosiasjoner til egen barndom.
Fine loppestoffer du fant! Heldigvis var det noen rester igjen til oss etterslengere.
Klem.

http://portofritt.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaspara - 14 september 2009 20:29

Vet ikke helt om jeg vet hva jeg vil, men i iver og entusiasme, har jeg skaffet nytt rede. Jeg er nå å finne på adressen  http://kasparasregnbue.blogspot.com/ Jeg er ikke så glad i å brenne bruer, så bloggen her på Bloggagratis står her en stund ...

Av Kaspara - 12 september 2009 15:40

   Jeg klarer ikke helt slippe taket i Bloggagratis/Bloggplatsen  og håper at ting skal kunne ordnes. Ikke klarer jeg helt slippe taket i bloggingen heller. Det er en morsom avkobling. Jeg vil prøve med mer mail-skriving til bloggportalen, og sam...

Av Kaspara - 11 september 2009 22:22

I disse dager har jeg blogget et år under den svenske bloggportalen Bloggagratis. Det har vært et fantastisk spennende og morsomt år. Aller mest gledesrikt har alle de nye herlige menneskene en har lært å kjenne vært! Det har vært et år med mange s...

Av Kaspara - 10 september 2009 18:40

Jeg er en storsamler av  frodige retrostoffer og fint papir. Jeg lider kvaler, om jeg må gå forbi en bruktbutikk uten å kunne gå på stoffjakt i den. Tenk om det optimale retrostoffet lå der nå, og bare ventet på å bli plukket opp av en person som vil...

Av Kaspara - 8 september 2009 21:13

Ved siden av mitt favoritt-interiørblad danske "Boligliv", kjøper jeg også ofte danske "Boligmagasinet". Danskene kan det de! I dag satt jeg og bladde i nettopp "Boligmagasinet", og noen bilder dvelte blikket mitt litt lengre ved enn andre. Nå vil ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24
25
26
27 28
29
30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards