Alla inlägg den 21 april 2009

Av Kaspara - 21 april 2009 21:49

Jeg synes mange gamle platecover kan være så fine. Det hender jeg står på hodet opp i gamle LP-platekasser  i bruktbutikker. Her om dagen kjøpte jeg et knallrosa cover, som jeg tenkte virkelig kunne gjøre susen i en tallerkenhylle. Billig og fin grafisk greie, som kanskje kan være en ide for de som ikke har fått øynene opp for gamle platecovere.

I dag har jeg  viet en del av dagen til den russiske, avdøde kunstneren Wassily Kandinsky. Har hatt Kunst og håndverk på 7. trinn med tema Kandinsky. Her har det vært noe teori, samt at vi har malet Kandinsky-inspirerte bilder. Jeg har også malet, fordi jeg tror entusiasme smitter.

Tror det er langt mer inspirerende om læreren også maler, enn står og kikker på elevmassen. Selvfølgelig tar jeg meg en runde i ny og ne, spør og gir respons også, men jeg bretter opp ermene og sier; dette MÅ jeg bare gjøre jeg også!

Vi har også malt til den musikken Kandinsky ofte malte til. Det var mye geometriske figurer i omløp under malingen. Sirkelen var den fullendte form i følge Kandinsky. Den var harmonisk og til og med romantisk!

Flere av bildene  til Kandinsky kunne vært arbeidsstoff til flere mattetimer forøvrig; hvor store er vinklene i trekantene han har malt, hva er radius og diameter i sirkelene osv. i det uendelige.

Jeg har jobbet mye med barn og kunst i skolen, og mitt inntrykk er at barn er VELDIG mottakelige for kunst, nysgjerrige og interesserte.

På skolen min pleide jeg å holde en del kunstsamlinger for hele skolen i løpet av året.  Her har jeg tatt for meg alt fra Frida Kahlo, Oda Krogh, Odd Nerdrum, Frans Widerberg, Friedrich Hundertwasser, Paul Klee, Rembrandt,

Miro osv. osv,

Mange husker kanskje enda at jeg hoppet rundt som Odd Nerdrum i tuppert stort hår, lang serk og sandaler. Synes det å lage litt stemning rundt disse seansene var litt av greia. Fant musikk den aktuelle kunstneren likte, lagde stilleben med ting kunsteren var opptatt av, lagde power point

 med masser av bilder kunstneren hadde malt samt fortalte fra livet til den aktuelle kunstneren. Var det mulig prøvde jeg å kle meg i kunstnerens ånd også.

Viser tre bilder av Wassily Kandinsky, en kunstner som lett fenger barn.

Lenge var hans bilder ikke tillatt i Russland under bolsjevikene. Heldigvis kom de fram i lyset etterhvert ,slik at vi kan glede oss over farvene hans og de  glade krumspring.

Viser også tre bilder tatt i klasserommet i dag.

Nå er jeg litt "slips" kjenner jeg. Har hatt med skolekamerater av guttene hjem, samt at de fleste ungene i gata har vært her også. Det var fullt til randen rundt langbordet, da jeg serverte lunkne boller med melisglasur på og melk i kveld. En mamma som skulle hente en av guttene i klassen slo seg ned rundt det glade bollebordet også. Koselig! Nå skal jeg ta meg en liten bloggrunde og stupe i seng.
Ha en malerisk aften!




Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24
25
26
27 28
29
30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards