Direktlänk till inlägg 9 augusti 2009

Et nytt retronett nesten ferdig og en herlig 70-talls kokebok

Av Kaspara - 9 augusti 2009 20:11

I dag har jeg ikke beveget meg utenfor hageporten og har hatt en særdeles avslappende hjemmedag. I går var jeg i 50-årsdag til en god kollega og mann og barn var på grillfest hos våre søte naboer. Vi hadde naboens sønn (min tredje sønn )  på overnatting til i dag, og startet dagen med kakao og krem og varme rundstykker i regnværet. Alle barna strålte opp, og satt der med krem og kakaobarter og var veldig søte.

Jeg har sittet litt ved symaskinen i dag og nesten sydd ferdig et nytt retronett. Oppdaget til min ergelse, at jeg ikke hadde trådsnellefarven til hanken samt at jeg raket opp for hvit tråd.

Fikk så lyst til å vise dere en herlig kokebok jeg har fått av en god venninne ( Nøtteskrika) På vaskelappen står det; En litt annerledes bok om helt vanlig mat, mammaene våre og oppveksten i en drabantby på syttitallet".

Dette er ikke noen gourmetbok, og det er trolig dere er suverene på alle rettene i denne hverdagsmat-boka. Boka er bare såååå søt og veldig morsom. Den er også spritet opp med bilder fra 70-tallet og oppveksten til forfatterne som er Heidi Mittun og Torill Haugen. Det er Schibsted forlag som har gitt ut boka.

Ha en avslappende søndag i sofakroken!

 
 
Drops

Drops

9 augusti 2009 21:55

Hello snuppelupp...
Ja det var fint retronett...
Men kjære deg...ikke forvent deg noe av mine stoff-funn..o la la...ikke akkurat frk stoff og stil du har på tråden her..NOPE!!hihi..
Den boka du viser bilder fra her er så søt. Har gitt den til en venninne av meg en gang...men lurer akkurat nå på hvorfor jeg selv ikke har den..hm...
Smørgrøt ja..nå gikk jeg plutselig laaangt tilbake i tid her...husker jeg fikk det som ca 7 åring en gang...herlig...syntes det var godt, men akk å ve sååå mektig...
Ha en knallfin uke Kaspara..
Klem fra Dropsa

http://ninasdrops.blogspot.com

 
Sanna

Sanna

9 augusti 2009 21:55

Helt underbar väska du skapat och kokboken är riktigt tok retro! Kul =)
Kraaaaam
Sanna

http://krimskramsan.bloggagratis.se

 
Kvirrevitt

Kvirrevitt

9 augusti 2009 23:49

Flott veske, og veldig kul bok! :)

http://kvirrevitt.blogspot.com

 
Lotten

Lotten

10 augusti 2009 09:48

Vilken härlig kokbok det ser ut som.... Väskan du har sytt var oxå jättefin! Hoppas att du får en bra vecka;-)

Kram Lotten

http://ornnastet.blogspot.com

 
E:-)

E:-)

10 augusti 2009 10:20

For en fantastisk morsom kokebok! Den smørgrøten lager jeg faktisk ofte til meg selv hvis jeg får lyst på noe ekstra en kveld jeg er hjemme alene, med rosiner i mmmmm....
Sprekt hadlenett du syr, og mange vakre papir i det forrige innlegget. Du er superflink til å sette sammen farger og mønster altså!

Haen fiiiin dag! E:-)

http://kaosehemen.blogspot.com

 
susanne

susanne

10 augusti 2009 11:35

God "midda" jag vaknade tidigt som du såg men vilken skön slapp morgon det varit! jag har städat undan i kök läst tidningar druckit kaffe haft det skönt! sedan om jag somnar tidigt är en sak ;)

Väskan är helt underbar även om jag inte är en "orange" älskare skulle jag gärna äga denna väska!
Kokböcker som är retro är fantasika där finns ofta recept som man glömt,
I dag har vi varmt men nu så gick solen i moln det kommer nog regn men det behövs efter veckor av hetta o torka.. å kanske man kan pyssla lite inne med.

Tack för kommentaren om mina stolar jag fyndat på auktion .. jag blev kär direkt i dom och för priset 25 skr styck var det ett jätte fynd! nu åter står placeringen var jag ska ha dem men de underbara finner nog snart sin plats!
hoppas ni får en fin dag..
kram sus

http://supermamman.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Nøtteskrika

10 augusti 2009 12:35

Hei Kaspara!

Så flott veske! Den matcher jo perfekt kokebokens fargerike bilder av tapeter og stoffer anno 70-tallet! Morsomt å se "stillebenbilde" av bokomslag, heklebrikke og "hindre-brenne-hendene-på stekeplaten-vott". Hyggelig at du anmelder boken!

Alt vel med oss. Vi roter rundt her i reiret og intet nytt under skyene - og ikke solen får man vel si i disse regntunge dager. Vi holder på med ammeavvenning om natten, med det resultat at jeg har fått mer "skjønnhetssøvn" de siste dagene. Far sjøl har stått opp med sønnen og gitt vann når behovet har vært der kl. 03.00 og 05.00 Det har gått bra uten for mye skrik&skrål. Og jeg har hatt fantastiske netter med syv timers soveøkter - det har jeg ikke hatt på et halvt år!

Har sendt deg VG-reportasjen om din bloggvenninne i Porsgrunn. Håper du har fått den, eller så har du den i postkassen om en dag eller to.

Vel,avslutter her. Lille figur våkner snart i sin oransje seng og da skal han og jeg på by-trille-tur. Etter trilleturen skal vi innom gamle bestemor og gangske sikkert spise fyrstekake (les det med finnmarksdialekt he he). Fyrstekaka er synonymt med mamma - rett og slett smaken av gamle mor! Skulle jeg ha skrevet bok om hva min mor hadde servert meg i barndommen ville det vært svært enkle oppskrifter om kokt fisk, stekt fisk, tørrfisk, kjøttkaka, fyrstekaka,varmsjokolade, brødskiva med kokt egg eller brunost. Åååå, nå lengter jeg til Finnmarka. Den som kunne flakse av sted å besøke familien. Vel, kanskje neste sommer må jeg reise nordover, det begynner å bli noen år siden sist.

Ha en kreativ dag kjære Kaspara!

Fjærklem

 
Maria

Maria

10 augusti 2009 12:50

Åhhhh - hvor ER den da herlig den kogebog, den må jeg altså straks google - hi hi hi. Ikke akkurat det vildeste gourmet, og noget af det lyder også i mine ører ekkelt (smørgrød) , men DU hvor er den fin og alligevel bare SÅ koselig og herlig.
Samme er dit nye net. Hver gang jeg ser nogle af dine net kommer jeg i tanke om at jeg så gerne vil have syet mig handlenet jeg også. Trænger det ! Jeg bruger helst ikke plasticposer til indkøbene pga miljøet, og køber da i stedet papirsposer. Men det er for dyrt, og vil jo meget hellere have mine egne fine net - ligesom dine, de er altså i en klasse for sig selv :-)

Her i DK er skolebørnene startet op efter ferien idag i det meste af landet. Jeg tænkte sådan på dem i morges, da det regnede, tordnede og lynede voldsomt her over østjylland. Andrea og jeg blev en halv time forsinket ud ad døren, da vi ikke ville ud i det vejr. Jeg synes faktisk sådant uvejr er rigtig hyggeligt, bare jeg ikke skal ud i det - og så synes jeg det var synd for alle de stolte skolebørn der skulle have sin første dag idag.

Faktisk er jeg på kontoret nu... Må hellere skærpe mig, og jobbe ;-)

KLEM.

http://marias-sted.blogspot.com

 
alvorada

alvorada

10 augusti 2009 14:47

Å, så gøy at du har kastet deg over symaskina igjen! Og for et resultat! Kjempefint handlenett, fine stoffer i nydelige farger :)
Kokeboka var også supersøt. Falt helt for de fantastiske bakgrunnsmønstrene! Smørgrøt var en STOR favoritt hos meg. Fikk nesten lyst på litt nå, men noe sier meg at det kanskje ikke er det aller sunneste man kan spise? :)

http://www.alvoradarosada.blogspot.com

 
Mina

Mina

10 augusti 2009 15:53

Hei Kaspara!:)

Nå er det lenge siden jeg har vært her inne! Ser ut til at dere har hatt en deilig sommer:) Danmarksturen så jo kjempekoselig ut. Og så mye fint du fikk med deg hjem!! Blir helt matt av alle de fine retrostoffene du finner:) Kjempefint nett du har sydd deg! Tror jeg skal prøve meg på en sånt selv en dag:) Nå driver jeg (blant mye annet) og skal sy en stor sittepute/puff av gamle broderier og korssting. Tror den blir veldig stilig!:) Synes igrunn det er litt deilig med høstvær litt innimellom nå, så jeg kan sitte inne å pusle med sånne ting:) Og ikke minst oppdatere meg litt her i Blogglandia, so er altfor lenge siden.
Kokeboka var forresten supersøt!
Ha en fin uke:)

Klem fra Mina:)

http://www.minasparadis.blogspot.com

 
Maya

Maya

10 augusti 2009 16:54

Hei Kaspara!
Guud, saa deilig aa faa kommet inn paa en blogg. Her sitter jeg i Kina, og finner ut at blogspot.com er sensurert. Ved en tilfeldighet fant jeg ut naa at jeg kommer inn paa bloggagratis. Saa naa har jeg sitti og kost med med det siste du har lagt ut:) Den var nydelig den siste veska du driver med naa. Kommer den til salg i butikken din?
Her koser vi oss. Jeg har skjont at vearet hjemme ikke er det beste. Det er overskyet her nede ogsaa, men det er bare deilig. Da kan man gaa rundt uten aa doe av varmen. Jeg fikk ikke tid til aa legge ut et siste innlegg paa bloggen om at jeg ble borte en stund. Planla aa gjore det i Kina. Men ikke kunne jeg vite at frkmayasloft er paa sensurlista her nede!?! Hihi, morsomt:D
Jeg ser du vet aa kose deg selv om vaeret ikke er det beste. Nydelig sommerfest og hobbyklipp. Ikke verst sommer naar man kan drive med saant:)
Ha en nydelig sommer. Popper kanskje innom igjen om jeg faar tid, hvis ikke "sees" vi i september!

Maya

http://www.frkmayasloft.blogspot.com

 
Ingen bild

Lilja

10 augusti 2009 17:04

Så herlig kokebok, sterke fine farger som gjør meg i godt humør.
Likte godt retronette ditt også, slik må jeg også lage meg.



 
Karoline

Karoline

10 augusti 2009 18:13

Den kokeboken så ut som noe jeg burde hatt i hylla mi, så herlig! :)

http://gimegetluftslott.blogspot.com

 
Rikke

Rikke

10 augusti 2009 18:43

Jeg har aldri smakt smørgrøt, men har alltid hatt lyst til å prøve å lage det! Håper det er greit at jeg sniker oppskriften fra den kjempefine kokeboken din? ;) Rapport fra resultat kommer =)

http://www.fargesirkelen.blogspot.com

 
T:o)ve

T:o)ve

12 augusti 2009 20:40

For noen flotte funn du fant på turen!
Her var det flere ting jeg gjerne skulle pyntet med hjemme :)
Masse flotte sømprosjekter under her også forresten!
En videre fin dag til deg også :)

http://tovesscrapblog.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaspara - 14 september 2009 20:29

Vet ikke helt om jeg vet hva jeg vil, men i iver og entusiasme, har jeg skaffet nytt rede. Jeg er nå å finne på adressen  http://kasparasregnbue.blogspot.com/ Jeg er ikke så glad i å brenne bruer, så bloggen her på Bloggagratis står her en stund ...

Av Kaspara - 12 september 2009 15:40

   Jeg klarer ikke helt slippe taket i Bloggagratis/Bloggplatsen  og håper at ting skal kunne ordnes. Ikke klarer jeg helt slippe taket i bloggingen heller. Det er en morsom avkobling. Jeg vil prøve med mer mail-skriving til bloggportalen, og sam...

Av Kaspara - 11 september 2009 22:22

I disse dager har jeg blogget et år under den svenske bloggportalen Bloggagratis. Det har vært et fantastisk spennende og morsomt år. Aller mest gledesrikt har alle de nye herlige menneskene en har lært å kjenne vært! Det har vært et år med mange s...

Av Kaspara - 10 september 2009 18:40

Jeg er en storsamler av  frodige retrostoffer og fint papir. Jeg lider kvaler, om jeg må gå forbi en bruktbutikk uten å kunne gå på stoffjakt i den. Tenk om det optimale retrostoffet lå der nå, og bare ventet på å bli plukket opp av en person som vil...

Av Kaspara - 8 september 2009 21:13

Ved siden av mitt favoritt-interiørblad danske "Boligliv", kjøper jeg også ofte danske "Boligmagasinet". Danskene kan det de! I dag satt jeg og bladde i nettopp "Boligmagasinet", og noen bilder dvelte blikket mitt litt lengre ved enn andre. Nå vil ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4
5
6
7
8
9
10 11 12 13 14
15
16
17
18 19 20
21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards