Direktlänk till inlägg 3 juli 2009

En liten mann fylte åtte år

Av Kaspara - 3 juli 2009 23:24

I dag, 3.juli fylte eldstesønnen 8 år. Det har vært en dag han har ventet lenge på. I rundt 20 dager nå, har han hatt en avkryssningsliste på rommet sitt, og talt ned til den store dagen. Så var den her, endelig!!!

Det er rart å tenke på at det er åtte år siden, han jumpet ut i verden. Vel, kanskje ikke akkurat jumpet.......28.5 timer tok selve fødselen som legen konstanterte var en "risikofødsel", før han forlot  fødestua etter å ha hilst. Mannen min føk etter den hvitkledde og lurte på i all verden hva han mente med dette??? Risiko for hvem ?????  "For barnet" var svaret. "Moren klarer seg alltids..."  Legen var ikke fornøyd meg hjertelyden, og selv var jeg jo også en relativt voksen førstegangsfødende.

Men omsider etter at dag og natt var gått over i en ny solfylt julidag,  kom det en litt redusert pjokk ut i verden. Han hadde sååååå masse mørkt hår!!! Det var helt stille.....ikke noe gråt, og han hang som et slips over armen til en litt stresset jordmor som løp raskt avgårde med den lille bylten. Han hadde slukt så mye fostervann, og noe av dette måtte de få opp. Heldigvis  var  alt fint ellers, og da de kom tilbake med han, så han seg nysgjerrig og våkent rundt. Barnepleierene var SÅ opptatt av den langhårete frisyren hans, og danderte og ordnet den etter alle kunstens regler. Det kunne nesten virke som de lekte seg med hårspray og gele, der lillemann kom inn med DEN hanekammen etter å ha vært med de søte barnepleierene en  tur.

Fremdeles er han langhåret, og den glade, kjærlige gutten han er blitt liker fotball, lego og Pokemonkort.  I dag har han blitt behørig feiret.

Det startet med synging oppover trappene til annen etasje til morgen i dag. Kaspara var iført sort  rastaparykk og svigermors nord-afrikanske rosa kjole.

Far i huset hadde stråhatt, mens lillebror synes han var blitt litt for gammel til den slags...og overlot dette til barnslige foreldre....

På bildet har jeg rappet far i husets stråhatt, for rastaparykken ble svimlende varm etterhvert. Så var det brus, melkesjokolade-nonstop og pakkeåpning. Star Wars-lego sto høyt oppe på ønskelista.

Etterpå ble det frokost i hagen. Friske norske jordbær er selvskrevne her, for eldstemann har alltid vært selveste jordbærgutten.

Far i huset hadde fri i dag, slik at han kunne gjøre morsomme ting sammen med gutta, mens mor i huset kokkelerte i fred og ro. Vel, litt kjønnsrollemønster, ser det.....men jeg trives best ved grytene av oss to voksne.

Bursdagsbarnet hadde bestemt menyen som var hjemmelaget pizza, sjokoladekake, jordbærterte og smuldre-epleform med vaniljesaus.

Klokka 16 kom familie på kalas i hagen, og det ble spising i skyggen i utestua og fotballkamp på gresset foran huset.

Da alle gjestene flere timer  senere hadde  reist, fortsatte vi kosen i hagen med godis og spill, før vi begynte å rydde inn puter og dyner, etter å ha hørt tordenbrak.

Ganske flott; en fin dag ble avsluttet med salutt!

Til slutt til alle som måtte være gravide, og synes 28.2 timers fødsel høres skremmende ut; fødsler er magiske verken mer eller mindre!! Fem minutter etter at eldstemann tittet ut i verden sa jeg " jeg kan godt gjøre dette igjen!"  Det skjedde også fjorten måneder senere, og bare tre timer tok det før en illskrikende minstemann entret verden.

Ha en god natt alle sammen!




 
 
susanne

susanne

4 juli 2009 08:04

Hej.. ja man mins det första mötet med dom som små knyten.. och jag hade 5 lätta födslar men klimpen han det tog 19 timmar.. och jag sa tur att han var min sista! Och du som höll på 28,5! Att han fick ens en lille bror är fantastiskt!
Ser att legot är samma som min 7 åring älskar han hade nog varit lycklig på detta kalaset!
Han är älskare av lego och jordgubbar han med :)
Ett jätte grattis till 8 åringen från oss..en fanfar skickar vi i efterskott!
Hoppas dagarna blir varma och sköna.. hela sommaren!
I dag har den kyliga luften nått oss.. det känns , men tar normal varmt än att ha över 30 grader!
Och det bra är att man orkar besöka bloggar med :)
ha det så jätte gott
kram..

http://supermamman.bloggagratis.se

 
kardemomme

kardemomme

4 juli 2009 09:37

God morgen :)Tittet egentlig innom for å se om det var noe liv hos deg..Tenkte kanskje dere hadde reist på ferie nå men ser jo at det har vært bursdagsfeiring igjen. Hipp hurra for 8 åringen :)) Det er så koselig med barnebursdag. Nyt det mens du kan. Når ungene blir litt eldre er det slutt på å lage bamsekaker og geletog og dette savner jeg! Jeg elsket å lage kaker i alle slag former men nå er det slutt sukk!! Sitter her med morgenkaffen mens J. dusjer. Vi er på vei til Sandefjord for å hjelpe Daisy å komme litt i orden i leiligheten. Jeg trodde kanskje dere var på ferie siden det var så stille på bloggen din og vi har egentlig ikke tid til noe treff heller så jeg har ikke nevnt det. Vi har et tett program og reiser hjem i ettermiddag..H. reiste til Arendal for å besøke venninnen sin på torsdag og kommer ikke hjem før tidligst mandag ettermiddag så det er kun vi voksne hjemme her nå..Litt stille og rart men herlig å bare kunne tenke på seg selv etter denne fæle vinteren.
Ser deg for meg med rastafletter hihi!!!
Og kjolen ser veldig fin ut! Vi hadde flere kasser med lego stående i stua med hjul på da H. var liten og alle barn som kom på besøk kastet seg over disse. Genialt leketøy! Nå må jeg slutte og slå av skjermen her men vi snakkes snart!
Klemmer fra Kardemomme :))

http://husetvedbekken

 
Dilldall-Nina

Dilldall-Nina

4 juli 2009 13:51

Jeg glemte jo helt pakka i postkassa i forrige kommentar! Kaspara da! Jeg ble sååååååå satt ut. En veske ;)! Oj! Den er jo helt nydelig - og passer så parfekt til hjerte-ullkjolene mine. Tusen, tusen, tusen, tusen takk. Jeg må blogge litt om den! Jeg har tatt en prøverunde med den i huset og svunget og svingt litt med den. Du er et utrolig raust menneske, Kaspara.

http://dilldallsaant.blogspot.com

 
Ingen bild

Persil,ja

5 juli 2009 13:19

Stora Mannen! 8 år är en härlig ålder. De leker fortfarande men klarar sig bra själv och är kloka och förståndiga. Nåja, mest hela tiden. :D Fantastiska pratkompisar. Deras tankar är GULD.
Blir sååå avundsjuk på ditt långa hår och ångrar ännu att jag klippte mitt. Kanske NÄSTA sommar har det vuxit ut igen. Bara jag inte får nåt galet ryck. Får låsa in saxarna tills dess. ;D
Långt hår är vackrast!!! Särskilt ditt.

 
Guro

Guro

6 juli 2009 10:56

Ååå, som jeg skulle ønske jeg hadde din fantastiske kreativitet, og dine sy-evner! Jeg har en lampeskjerm her hjemme som bare venter på at jeg skal ta mot til meg ;-) Mye stilig inspirasjon å hente på bloggen din - takk for det!

http://regnbuedalen.blogspot.com

 
Rosa

Rosa

6 juli 2009 12:39

Jeg blir så glad av de siste linjene dine. Det var akkurat sånn jeg følte det også!. Hadde ikke SÅ lang fødsel, men ganske traumatisk allikevel med førstemann. Men så fort jeg hadde han inntil meg tenkte jeg at dette må jeg gjøre mer ; ) Det er så stort!!! INGENTING kommer opp mot en fødsel : ) Gratulerer med dagen til en liten mann. Vi har endelig kommet oss til sjøen! Nyter livet her, litt lenger sør enn der du holder hus, selv om solen glimrer med sitt fravær. Våkner til måkeskrik og båttøffing. Kunne godt bodd sånn her føler jeg. Ha en fortsatt flott sommer : )

http://www.cafelatter.bloggagratis.se

 
Kvirrevitt

Kvirrevitt

6 juli 2009 12:55

Hei igjen Kaspara! Det er veldig hyggelig om du legger meg til, gjør det samme med deg. For her er det veldig mye inspirerende og fint!

http://kvirrevitt.blogspot.com

 
re-dizain

re-dizain

18 juli 2009 14:57

vilket vackert hår har kvinnan i rosa klänningen:)
Det är roligt när små liven bli större:) Eller inte?!

http://re-dizain.blogspot.com

 
Maria

Maria

21 juli 2009 09:05

Hej!
Jag har också en liten åttaåring hemma. Han gillar också Starwars så han skulle ha älskat de där paketen.
Hoppas att ni har det bra nu under sommaren med mycket sol och lata dagar.

http://jagblommar.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaspara - 14 september 2009 20:29

Vet ikke helt om jeg vet hva jeg vil, men i iver og entusiasme, har jeg skaffet nytt rede. Jeg er nå å finne på adressen  http://kasparasregnbue.blogspot.com/ Jeg er ikke så glad i å brenne bruer, så bloggen her på Bloggagratis står her en stund ...

Av Kaspara - 12 september 2009 15:40

   Jeg klarer ikke helt slippe taket i Bloggagratis/Bloggplatsen  og håper at ting skal kunne ordnes. Ikke klarer jeg helt slippe taket i bloggingen heller. Det er en morsom avkobling. Jeg vil prøve med mer mail-skriving til bloggportalen, og sam...

Av Kaspara - 11 september 2009 22:22

I disse dager har jeg blogget et år under den svenske bloggportalen Bloggagratis. Det har vært et fantastisk spennende og morsomt år. Aller mest gledesrikt har alle de nye herlige menneskene en har lært å kjenne vært! Det har vært et år med mange s...

Av Kaspara - 10 september 2009 18:40

Jeg er en storsamler av  frodige retrostoffer og fint papir. Jeg lider kvaler, om jeg må gå forbi en bruktbutikk uten å kunne gå på stoffjakt i den. Tenk om det optimale retrostoffet lå der nå, og bare ventet på å bli plukket opp av en person som vil...

Av Kaspara - 8 september 2009 21:13

Ved siden av mitt favoritt-interiørblad danske "Boligliv", kjøper jeg også ofte danske "Boligmagasinet". Danskene kan det de! I dag satt jeg og bladde i nettopp "Boligmagasinet", og noen bilder dvelte blikket mitt litt lengre ved enn andre. Nå vil ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23 24 25 26
27
28
29 30
31
<<< Juli 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards