Alla inlägg den 29 juni 2009

Av Kaspara - 29 juni 2009 09:48

Sydentemperaturer i moderlandet og tropenetter!!!  Ikke hverdagskost for oss nordboere, men du verden; det er lett å bli vant til det!

På soverommene durer og arbeider viftene seg gjennom en lang natt, og om morgnene er det  lange frokoster  i hagen, før vi pakker sammen og finner en strand.

Gårsdagen var intet unntak, og mange, late herlige timer ble tilbrakt på stranden. Ungene og pappa`n fisket krabber og fant til og med en liten kreps inne i et sneglehus. Stor stas!  Mamma`n slang i solstolen opptatt av en ulest roman hun fant i bokhylla hjemme, og alle badet. Nydelig badevann som slettes ikke ga hakkende tenner og gåsehud.

Vel hjemme, var det grilling i hagen og en ny turmat-deig ble slengt sammen. Det smaker så godt med fylte rundstykker på stranda er vi enige om her i gården.

Setter denne gode opprinnelig horn-oppskriften til heving:

500 g hvetemel

3.5 dl melk

75 g margarin (smeltet)

2 ts salt

2 ts sukker

50 g gjær

 Jeg blander alt sammen og lar det heve en time. Så deler jeg opp i ca. 2o enheter jeg kjevler og legger på pølsebiter, ost, ketchup, løk osv.

Ungene liker de bare med pølse og ketchup og ost på toppen.

 Så nå står det et brett turmat klar til nye utflukter. Herlig!

Kveldene tilbringes i utestua med musikk i bakgrunn (far i huset er musikkfrelst) og noe kaldt å drikke og kanskje noen olivenboller som dyppes i tzatziki og litt gresk salat.

TIL MARLEN : du spurte etter oppskrift på kjøttboller og gresk salat.

Jeg har faktisk ikke oppskrift men slumper i vei.

Kjøttdeigen blander jeg med et egg, litt mel, evt.potetmel, og melk og hiver i masse frisk koriander og også korianderpulver, malt  ingefær, karri og litt salt.

Gresk salat består ofte her av litt salat (rund,fast salat og kanskje litt ruccola også) tomatskiver, rødløkskiver, måneformet plastbeger kjøpt i matbutikk med oliven, hvitløk og olje. Kanskje tar jeg litt fetaost kjøpt i små firkanta pappbokser oppi også. Lykke til!

I morgen legger jeg ut de siste Kaspara-hjertene før jeg sommerstenger salgsbloggen. Det har blitt minimal tid til sying ( og blogging) i det siste. Ungene har sommerferie, og i denne varmen kan ikke mamma`n parkere  ved symaskinen eller sitte å blogge.

Ha en deilig sommerdag der ute!




Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26 27
28
29 30
<<< Juni 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards