Direktlänk till inlägg 24 juni 2009

Midtsommerkveld ved sjøen

Av Kaspara - 24 juni 2009 10:26

Sankt Hansaften pleier vi alltid feire ved sjøen på et helt spesielt sted for meg. Vi feirer den nemlig sammen med gode venner og en haug unger på det som en gang var mammas og pappas hytte og før det; farmor Kaspara og farfar Evens hytte. 

For ca. 7 år siden ble denne hytta solgt fra mamma som da var blitt enke til et vennepar av oss. Det er sååååå koselig at den ikke havnet i fremmede hender! Hver Sankt Hans pleier vi å få en koselig invitasjon fra de nye hytteeierne, og ungene våres får oppleve midtsommer  på stedet jeg selv feiret alle midtsommerkvelder som barn.

Selve hytta er gammel og skjev, rødmalt og koselig. Den ligger helt ned til vannet med lang brygge og lite skjær. Ut på skjæret kom ofte farfar Even med et hvitt lommetørkle bundet fast i fire knuter på hodet og brett med Inger Marie-kjeks og saft og vann til den yngre garde.

Farmor Kaspara var den praktiske og "handy-woman", mens farfar Even matet  kråkene og vannet de flommende rosebeddene.

Senere arvet pappa og mamma hytta, og pappa gikk i farens fotspor; ingen "handy-man" her heller. Etterhvert som de ble eldre, var det stadig en del vedlikehold og forfallende arbeid på hytta. En stund fartet mannen min mellom vårt eget hus, foreldrene mines hus samt hytta med gressklipper og hekksaks. På den måten var det en lettelse, da det ble mindre ting å passe på. "Galskap", vil noen sikkert tenke å kvitte seg med et sted helt ned til vannet. Vi vil aldri ha muligheten til å kjøpe en lignende tomt igjen.

Alikevel har vi funnet ut at vi nok ikke er typene til å ha flere eiendommer å stelle. Dessuten er vi veldig glade i å se nye, fremmede steder hele tiden.

Så nå koser vi oss fantastisk  de gangene vi besøker den gamle familiehytta og setter sååååå pris på å få være der. Gutta våres synes det er litt rart å tenke på at det har vært hytta til bestemor og elsker å være der.

Gårsdagen var herlig på hytta. I strålende solskinn grillet vi, skravlet,  drakk kaffe helt ned til vannet. En hel skokk unger og ungdommer moret seg sammen med krabbefiske, kortspill, gitarspill og  "Boksen går".

Rundt 22-tiden blir gjerne Sankt Hansbålene tent, og vi pleier å vandre over fjellet på en smal sti med blåbær og markjordbær langs kantene til et stort bål på Lahellebryggen. Her er masse mennesker samlet og det er musikk, sommerglade vestfoldinger  på pledd, bading og varme fra det store sprakende bålet.

Etter å ha blitt god og varm i kinna fra bålet, snakket med tilfeldige kjente en møter på, pleier vi gå tilbake til hytta og fortsette kvelden.

Ungene våres var  fornøyd med  at kvelden gikk over i en ny dag, og at at de la seg på onsdag og ikke tirsdag. Klokka halv ett i natt, trakk de dynene godt over seg og sovnet med et smil om munnen.

Ha en flott sommerdag!



 
 
Drops

Drops

24 juni 2009 12:22

Vakkert!!!!

http://ninasdropsblogspot.com

 
M by M

M by M

24 juni 2009 14:51

Det var et skikkelig St.Hans bål! Kaken din hørtes veldig god ut! Jeg må se å lære meg å lage verdens beste. Det blir lissom alltid ostekake eller iskake med nøttebunn her i huset.
Vi var da i kortesja og der var det masse båter i år! Ikke så rart med tanke på været :-)
Klem fra M

http://marieverden.blogspot.com

 
kardemomme

kardemomme

24 juni 2009 16:57

Så stemningsfulle bilder! En riktig midtsommernattsdrøm! Så heldige dere er som har fortsatt tilgang på sommerhuset selv om det er solgt ut av familien! det kaller jeg flaks og gode venner!!Er bare innom en snartur mens jeg venter på at J. skal komme hjem med mer spaghetti..Jentene skal på kino klokka 18:00 og vi har det lii travelt men jeg stikker innom igjen litt senere.
Foreløpige klemmer herfra :))

http://husetvedbekken

 
pillepalle

pillepalle

24 juni 2009 17:27

Åh, så herlige bilder! Koselig at dere har fortsatt muligheten å komme til den gamle familiehytta!
Klem fra Pillepalle

http://www.pillepalles-verden.blogspot.com

 
Katrine

Katrine

24 juni 2009 21:13

Dette hørtes ut som en perfekt sankthansfeiring, Kaspara! :) tenk på at hytta og minnene fortsatt kan leve videre.. Det var koselig det!

http://kk2266.blogg.no

 
susanne

susanne

24 juni 2009 22:54

underbart.. vad fint den stugan ligger!

http://supermamman.bloggagratis.se

 
♥ Minmill ♥

♥ Minmill ♥

25 juni 2009 12:05

Hei på deg kjære deg. Jeg leste gjennom innlegget ditt nå og satt her litt sånn drømmende. Denne St. Hans aftenen hørtes helt optimal ut, og i år var jo været så bra som det kunne få blitt. Jeg elsker sånne kvelder. Vi var på båttur med 28 stykker av både voksne og barn, og jeg fryder meg sånn når jeg ser lykkelige barn som koser seg glugg ihjel. Tror ungene merker at de får lov til å være lenger oppe og få masse godiser i tillegg.
Det er bra dere kan få besøkt hytten "deres" selv om den ikke er i deres familie lengere. Jeg er litt som deg jeg, og tenker at jo mer man eier, jo mer må man vedlikeholde.

Så bra du likte "tingen" jeg sendte. He he. Jeg var jo litt spent på om den kom fram uten for mange bretter.

Her er det sol og sommer, og i ettermiddag blir det gatefest med grilling og gode naboer. Ha en fin dag, Kaspara. Klemmer fra Minmill :)))

http://minmill.blogspot.com

 
Toril (Foreldremanualen)

Toril (Foreldremanualen)

25 juni 2009 15:10

Det er jo akkurat SÅNN St.hans skal være. Helt perfekt:-)

http://foreldremanualen.blogspot.com

 
Alin

Alin

25 juni 2009 16:09

Dette var idyll. Tenk at sommeren er her!

http://www.withmocca.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaspara - 14 september 2009 20:29

Vet ikke helt om jeg vet hva jeg vil, men i iver og entusiasme, har jeg skaffet nytt rede. Jeg er nå å finne på adressen  http://kasparasregnbue.blogspot.com/ Jeg er ikke så glad i å brenne bruer, så bloggen her på Bloggagratis står her en stund ...

Av Kaspara - 12 september 2009 15:40

   Jeg klarer ikke helt slippe taket i Bloggagratis/Bloggplatsen  og håper at ting skal kunne ordnes. Ikke klarer jeg helt slippe taket i bloggingen heller. Det er en morsom avkobling. Jeg vil prøve med mer mail-skriving til bloggportalen, og sam...

Av Kaspara - 11 september 2009 22:22

I disse dager har jeg blogget et år under den svenske bloggportalen Bloggagratis. Det har vært et fantastisk spennende og morsomt år. Aller mest gledesrikt har alle de nye herlige menneskene en har lært å kjenne vært! Det har vært et år med mange s...

Av Kaspara - 10 september 2009 18:40

Jeg er en storsamler av  frodige retrostoffer og fint papir. Jeg lider kvaler, om jeg må gå forbi en bruktbutikk uten å kunne gå på stoffjakt i den. Tenk om det optimale retrostoffet lå der nå, og bare ventet på å bli plukket opp av en person som vil...

Av Kaspara - 8 september 2009 21:13

Ved siden av mitt favoritt-interiørblad danske "Boligliv", kjøper jeg også ofte danske "Boligmagasinet". Danskene kan det de! I dag satt jeg og bladde i nettopp "Boligmagasinet", og noen bilder dvelte blikket mitt litt lengre ved enn andre. Nå vil ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26 27
28
29 30
<<< Juni 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards