Alla inlägg den 31 maj 2009

Av Kaspara - 31 maj 2009 14:41

 I går våknet jeg tidlig av solen som flommet inn soveromsvinduet. Jeg sjekket vindforholdene, for selv om jeg egentlig er en garva sjømannsdatter, liker jeg sjøen best vindstille. Etter mye blåst i den siste tiden, virket dagen i går perfekt for en tur til sjøs. Så var det å overtale resten av familien, hvilket  gikk smertefritt. Kort tid etter satt vi alle fire i bilen på vei ned til kaia og svenskebåten uten billett, hvilket er typisk oss som aldri er langtidsplanleggere. Jeg er alltid litt mer pessimistisk enn mannen her, og forbereder ungene på at det ikke er helt sikkert vi kommer med ferjen. "Det ordner seg", er far i husets filosofi, og som regel gjør det nettopp det.

Nok en gang fikk vi plass på ferja i siste liten. I nydelig sommerlig vær la vi hvalfangerbyen bak oss. På ferja koset vi oss med frokostbuffet, og særlig er isdisken fristende for ungene. Rødoransje Lollipop-is er visstnok verdens beste. Vel framme hos Søta bror i Strømstad, sto noen ulike ting på programmet foruten å handle inn kjøtt til grillsesongen. Mor i huset hadde ønske om å reise innom Tanum Loppis i Tanumshede. Det er et artig sted å kikke med flere hus og uthus med bruktting. Perfekt til skattejakt!

Prisnivået er noe forvirrende og uforutsigbart. Noe er overraskende billig annet overraskende dyrt. Særlig stoffer synes jeg det er relativt stive priser på. Dynetrekk til 80 kr. er noe mer enn jeg er vant til å betale for slike, ikke spesielt spennende var de heller. MEN......i et uthus ble jeg værende en stund. Det var rotete og uoversiktelig, men rommet noen fine skatter i mine øyne. Under noen madrasser og puter, fant jeg nemlig et nydelig vatteppe i guloransje toner. Det var ikke tvil om at dette skulle skifte statsborgerskap!  Like ved siden av fant jeg også en rosastripete bolsterpute som var nydelig til vatteppet. Fornøyd skulle jeg gå ut døren, da jeg også oppdaget et fint horn som også  ble med på lasset.

I en annen bygning var det flust med lamper og lampeskjermer, også er morsomt sted å titte. Tok med meg en rosa, bohemsk  skjerm med pomponger. Den kostet 30 kr. Vatteppet regnet jeg med ville koste litt siden jeg så dynetrekk til 80 kr, men nei det kostet bare 30 kr. Jeg var superfornøyd! Bolsterputa kostet også 30 kr. og hornet skulle de ha 75 kr. for.

Jeg hadde med fotoapparatet og planen var å ta bilder til bloggen her på Tanum Loppis, men jeg var nok for mye i skyene til å tenke klart! Mann og sønner synes det er artig å stikke innom dette stedet, men en halv times tid er nok for dem. Dere kan jo tenke dere at jeg må konsentrere meg dypt og fare rundt som en virvelvind, for ikke å trette ut resten av familien fullstendig. Selv kunne jeg tuslet rundt her i evigheter og snuse i de utallige hyllene.

Vi var også innom en låve ikke  langt unna grensen som selger gamle ting og tretønner. Her fant jeg noen få stoffer som surrer og går i vaskemaskinen i dette øyeblikket samt en stolpute med retrostoff som måtte bli med;  en bitteliten ting, men selv den gjør meg i godt humør.

Foruten loppiser måtte vi innom Nordbysenteret og avlegge BR-leker et besøk og Indiska også.

Hjemover havnet vi på ferjen mellom Moss og Horten og hadde en nydelig liten overfart oppe på dekk. Solen skinte fremdeles, og det var godt å hvile ben og bare la humla suse.

Nederste bilde er sønnene mine på vei ut fra byen vår.De er langhårete karer med en forkjærlighet for hodeplagg. Tror nok de kommer til å innta stranden i juli med badebukse og luer!

Det nye fotoapparatet er i hus, og det var godt å få knipset litt bilder igjen. Jeg må innrømme at det blir litt lite tid på blogging for tiden. Været ute frister enormt! Det har blitt lite tid til besøk rundt på bloggene, men jeg tar det igjen en dag! Ingen er glemt!

Ha en fortreffelig 1.pinsedag




Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5 6 7 8 9 10
11 12 13
14
15 16
17
18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards