Alla inlägg den 8 maj 2009

Av Kaspara - 8 maj 2009 09:08

Da ungene og jeg ruslet til skolen i dag i duskregnet, vaiet norske flagg i fra balkonger. Jeg måtte forklare ungene at det var fordi det er frigjøringsdagen i dag. Dette var dagen da bestemor som 23 åring hadde danset rundt i gatene med norsk flagg i glede over at krigen var over. For den eldre generasjon som har opplevd krigen er dagen i dag ofte en dag med sterke  minner og refleksjoner. Moren og faren min feiret alltid 8.mai Pappa var krigsseiler under hele krigen og fraktet flybensin over Atlanter`n. Dette satt nok sine spor, og mange netter ble preget av maredrømmer. Det å se skrikende, desperate mennesker som kjempet for livet i sjøen og ha streng instuks om å MÅTTE kjøre videre med båten, er nok bilder som fort setter seg på netthinnen. Pappa ville ikke prate så mye om dette, men at han hadde vonde bilder lagret på "harddisken" sin er uten tvil. Å ha flybensin som frakt hadde sine fordeler pleide pappa si. På mange andre båter brukte man redningsvester konstant, men ble båten han seilte på truffet av en torpedo var det bare Puff!!  og opp i røyk. Det var ingen vits i å bruke redningsvest.De unge karene ombord måtte ha litt galgenhumor rundt dette for å overleve.

I dag tenkte jeg å kjøpe med marsipanbløtekake hos byens beste baker å ta en fredslunsj med mamma. Hun kommer sikkert til å fortelle om gleden over at det var fred i landet denne maidagen i 1945, slik hun gjør hver 8. mai.

Så skal vi sette en bukett roser på pappas grav, fordi det var hans favorittblomst og for at dagen i dag betydde så mye for han.

Temaskift!

Jeg viser noen fine ting fra en norsk nettbutikk denne gang. Flere av dere har vært begeistret over fine melaminfat jeg kjøpte i Danmark. Her har jeg funnet de samme fatene fra Rice i en norsk nettbutikk.
Selv er jeg forelsket i de japanske tredokkene. Skulle gjerne ha en slik Kokeshi Sakura i bokhylla.

Navnet på nettbutikken er www.sweetmemories.no

Ha en fredsommelig 8.mai


Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5 6 7 8 9 10
11 12 13
14
15 16
17
18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards