Alla inlägg den 10 april 2009

Av Kaspara - 10 april 2009 16:23

Da er vi tilbake etter en liten tur til vårlige Danmark, hvor ikke en bitteliten snøklump var å se. Her var det femten grader, påskeliljer, pinseliljer og masser av hvitveis i hellingene. Noen dansker er nok mer vikinger enn oss, for vi observerte faktisk noen iført shorts og mange damer med bare legger og tær i skoene. Selv hadde jeg høye støvler på meg, og gutta insisterte på å beholde lua på.
Vi bodde på en vakker gård ikke langt fra Silkeborg. Her leies det ut en leilighet til en behagelig pris av 600 kr. natta. Vi havnet på denne gården på gjennomreise gjennom Danmark for noen år siden og beholdt visittkortet.

Nå var det duket for gjensyn med dette fredfulle stedet. Bygningen er så vakker og rundt hele huset er det nydelig beplantet av fruen i huset. Utsikt til et lite vann som sist vi var der var dekkket med vannliljer gjør det hele perfekt.

Det er så fint å bo i leilighet kontra hotell synes vi. På et hotellrom, må vi nesten hoppe til køys når ungene stuper i seng. De vil jo ha det mørkt, og det er ikke så forenelig med våres ønsker. Her hadde vi stue og kjøkken i ett, samt to soverom og stort deilig bad. På kvelden braste vi middag og spilte spill og om morgenen var det dansk rugbrød og for ungene som nesten aldri får sjokoladepålegg ellers; danske sjokoladeplater. Det husker far i huset godt han selv fikk som barn på danmarksferier, så det må gutta også få lov  til.

Vi var en dag i Silkeborg som har rolige  gågater og  nok av butikker.
Ungene var på utkikk etter BR-leker og alt i den gata, mens mor i huset jaktet på interiørbutikker og gjenbruksbutikker. Far i huset fikk hoppet innom en og annen HI-FI-butikk.

Beste interiørbutikk i Silkeborg kårer jeg herved  " t.i.n.g." til.

Viser tre bilder fra denne butikken. Her var det farveglede, mange dyre designting og billige fornøyelser i skjønn forening.

Danmission hadde en fin gjenbruksbutikk i byen, hvor jeg handlet masse stoffer og mye annet. Jeg utbrøt gang på gang at "Å, dette var en utrolig fin butikk!" og etterhvert ble den ene av damene i kassen som ikke var fullt så blid, blidere og blidere. Den andre damen var strålende hele tiden og lo av meg som kom med lass til kassen og var rimelig oppspilt.

Danskene er  utrolig flinke med gjenbruk. Man kan jo ikke kjøre innom en ørliten landsby uten at det er en baker og en gjenbruksbutikk.

Mye er jo drevet på ulønnet frivillig basis, og innkomsten går til diverse gode formål. Det må herske en stor grad av idealisme og lagåndstanke her.

På skjærtorsdag var vi i Legoland for femte gang. Vi fryktet at det ville være kaotisk og laaaaange køer for å komme inn, men nei det var passe med folk. Vi kom raskt inn og det var behagelig vær å rusle rundt i.

Ungene og faren får opp adrenalinet med diverse  for meg hasardiøse karuseller. Jeg er ikke laget for masse bevegelser fram og tilbake, jeg blir bare kvalm og uvel. Noen drister jeg meg opp i, men da har jeg sett nøye på dem først, og konkludert med at ; ja, denne kan jeg våge.....

Måtte ta med et bilde fra Begen by i Legoland også. Far i huset som er født i Bergen måtte jo dvele litt ved disse byggverkene.

Nå er det deilig å være hjemme igjen. Ungene hopper på trampolina med nabogutten og nyter å være tilbake  i gata igjen. Det er skjønt med miljøskifte, og heldigvis er det nydelig å komme hjem igjen også.

Skal prøve å få knipset noen bilder av det mor i huset fant av ting å putte med i  takboksen hjem fra Danmark i løpet av dagen.

Naboen hadde en kommentar dagen før vi dro til Danmark; skal dere til Danmark i påsken? "ja",  sa jeg. "Hvordan vet du det? " "Det er da dere bruker takboksen deres" lo han.

Gleder meg til å besøke blogger igjen  og se hvordan dere ulike har det i påsken.

Ha en fin langfredag!










Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24
25
26
27 28
29
30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards