Alla inlägg den 20 februari 2009

Av Kaspara - 20 februari 2009 21:42

Det nærmer seg fastelavnssøndag eller fleskesøndag som det også ble kalt tidligere. Dette var dagen for fråtsing, for fastelavn betyr kvelden før faste.

Opprinnelig var fastelavn en hedensk vårfest.
Da ungene gikk i barnehage, kom de ofte hjem med disse sjarmerende svarte kattene med lang hale rundt fastelavn.  Jeg ble så nysgjerrig på hvorfor disse kattene  ble knyttet til fastelavn, og bestemte meg for å undersøke det nærmere.

Da fant jeg ut at i Danmark og Tyskland hadde man til fastelavn fra gammelt av en lek som het; "Slå katten ut av tønnen". Det ble brukt levende katter, noe man heldigvis har sluttet med . Symbolikken i" leken" var å jage vinteren bort og la våren komme. Tønna var symbol på vinteren og katten på våren.

Man brukte en levende katt i tønna, for man mente at katten var ond og var skyld i mange ulykker.

I dag brukes det et kattebilde utenpå tønna, og inne i tønna er det godsaker. Til barnas store glede er den fylt med slikkeri. Tønna blir slått på etter tur, og den som slår det siste godteriet ut av tønna blir kåret til kattekonge eller kattedronning.

Dette vet nok dere dansker og tyskere mer om enn meg, dersom dere kjenner til skikken.

Vel, i dag har ungene og jeg laget hver vår katt til fastelavn. Den store katten er mammas katt, mens eldstemann har laget turkis og oransje kattunge og minstemann har valgt seg rosatoner i kombinasjon med sort/hvitt. Gutta mine er så glade i å lime, klippe, tegne og storkoser seg når jeg inviterer til den slags. Vi hadde en ordentlig koselig stund rundt rotebordet vårt.

I kveld har vi slappet av med hjemmelaget pizza og "Norske talenter" på tv.

Ha en herlig fredag i hus og hytter!


Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13
14
15
16
17
18
19 20 21 22
23 24 25 26 27
28
<<< Februari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards