Alla inlägg den 28 december 2008

Av Kaspara - 28 december 2008 15:39

Jeg er blitt helt besatt av hekling i disse dager. Hadde bestemt meg for å lære meg å hekle oldemorruter i romjula, når roen senket seg. Ønsket meg heklebøker til jul og fikk en flott bok som viser hvordan hekle alle mulige fine lapper. Jeg er nesten i hekle-trance nå. Det er SÅ morsomt! Herved kan jeg også fortelle alle som går med en liten hekler i magen; det går helt fint å lære hekling! Disse oldemorrutene kan jeg nesten i søvne nå. Det går som en lek!

I går heklet jeg meg et par pulsvarmere sterkt inspirert av en oppskrift i juleutgaven av bladet "Mamma". Litt finere var kanskje de i bladet, men pytt jeg er fornøyd. Måtte jo ta det garnet jeg hadde, da jeg startet med dette i går ettermiddag.

Hvis du fikk lyst til å gjøre noe lignende kan jeg jo fortelle deg hva jeg har gjort. Jeg endret litt på oppskriften i bladet. Brukt nok litt tynnere nål, annet garn osv.

Jeg la opp 32 luftmasker med heklepinne 4.5 (tror jeg, har lett rundt etter den nå, men den driver gjemsel med meg....)

Så heklet jeg fastmasker hele veien og snudde hver omgang med en luftmaske. Hver stripe er 4 omganger. Etter 4 striper lagde jeg hull til tommelen. Heklet først 9 fastmasker, heklet videre 5 luftmasker og hoppet over fem av fastmaskene.  Tilbake heklet jeg som vanlig fastmasker, også der det nå var luftmasker.

Den rosa kanten er 2 staver  i en fastmaske , 3 staver i en fastmaske, 2 staver i en fastmaske, 3 staver osv.

Da jeg var ferdig med pulsvarmerne, fant jeg ut at jeg måtte ha et matchende skjerf. Dermed begynte jeg å hekle oldemorruter som blir sydd sammen til et skjerf. Jeg er ikke ferdig enda. Har nå 4 lapper hektet sammen, men fortsetter "the hard work".

Det er virkelig en ny verden som her åpnet seg med heklingen, og jeg er rent yr med tanke på alt det fine man kan lage.

Her i huset er det forøvrig fremdeles sykdom. Minstemann har 40 i feber og knallrøde kinn. Akkurat nå ligger han og sover i senga si litt. Mor i huset er superallergisk for juletreet, og dessverre må det nok snart ut.

Far i huset er frisk som en fisk og sammen med eldstemann, har han vært i svømmehallen i dag.

Nå har mørket senket seg ute, og det blir en rolig kveld i heimen med pleiing av lillemann og hekletøyet innen en armlengdes avstand.

Ha en finfin romjulskveld!



Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5
6
7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards