Direktlänk till inlägg 30 november 2008

Adventskos

Av Kaspara - 30 november 2008 20:52

Glad advent alle der ute!

Hver første advent har vi en fast, koselig tradisjon. Det er å bake adventskranser  og be familie på kaffe og den varme gjærbaksten rett fra ovnen. Så i dag har moren min, søsteren min, svigerfar og hans kjæreste vært her på adventsstund.

Her kommer oppskriften på adventskranser ,i tilfelle du skulle få veldig lyst til å bake slike neste søndag i advent.

ADVENTSKRANS (2 stk.)

1 pakke gjær

1/2 liter melk

1 1/2 ts salt

150 g smeltet smør

1 1/2 dl sukker

1 sammenpisket egg

 Bland alt sammen. Del deigen i to som trilles ut til jevne pølser. Kjevle disse ut til avlange leiver. På hver smøres 2 ss margarin. Dryss over 2 ss sukker, litt kanel og 1 1/2 dl rosiner. Rull fast sammen om innholdet. Form til to kranser. Etterhev. Pensle med egg. Dryss på perlesukker.

200 grader i 20-25 minutter.

Det er koselig å sette fire lys ned i kaken, når den skal serveres.

Lykke til, og ha en avslappende kveld!



 
 
kardemomme

kardemomme

30 november 2008 22:37

Hei igjen :) For et vakkert dekket adventsbord..Nydelige farger og en herlig fristende adventskrans!!! Den så lekker ut!!
Her har dagen gått litt fort og det ble ikke tid til baking men vi har spist ekstra god middag og sett på nest siste episode av Robinson..Ellers har det blitt litt pynting, men jeg er ingen storpynter så det er heller forsiktig foreløpig..Men jeg drikker rødbrus! Jeg eeeeelsker rødbrus og mistenker at jeg er litt avhengig. MÅ jo bare ha det hihi!! Nå skal jeg øyeblikkelig ta kvelden. I morgen er det mandag igjen og det betyr at jeg må opp før sola..Klem herfra :)

http://husetvedbekken

 
Ingen bild

Persil,ja

1 december 2008 06:52

Oj, så vackert och stämningsfullt!
Jag får ta tillbaka att de där stjärnljusstakarna är typiskt danska som jag sa till frk fryd. De kanske är lika norska. Hursomhelst är de fina men inte så vanliga hos oss.

 
E:-) fra K(a)os(e)heimen

E:-) fra K(a)os(e)heimen

1 december 2008 10:53

For et koselig adventsbord! Og utrolig smart og koselig tradisjon med den spiselige adventskransen. Mulig at den må adopteres...
Pinnekjøttet smakte fortreffelig! Nå er det jul altså. Jeg er oppvokst på vestlandet så her er det BARE pinnekjøtt som er julaften mat, heldigvis har østlandsmannen min forstått det og liker det faktisk bedre enn ribbe.
Du får ha lykke til med konverteringen;-)

http://kaoseheimen.blogspot.com

 
Heidi

Heidi

1 december 2008 11:14

Vakkert! Jul- og familie idyll på sitt beste. Som jeg også skrev til Kardemomme; Jeg bøyer meg i støvet av deg og alle andre kreative sjeler.

Jeg er ny i bloggsfæren, og liker det jeg har oppdaget. Det er enormt mye inspirasjon å hente! Og synes det er fantastisk at nye vennskap kan oppstå (jf deg og Kardemomme).
Jeg er også fascinert av at verden både blir enormt stor (uendelig antall fine blogger rundt om på hele kloden) OG merkbart mindre med blogging. Et eksempel på det siste er at jeg så deg, eller rettere sagt den hvite stålampen du gikk og bar på, på det loppemarkedet du skrev at du tok med Kardemomme på... Det var en litt pussig følelse å oppdage det (da jeg så bloggen din med lampebilde).

Min blogg er nok langt mindre spennende enn deres, men jeg vil likevel sende en utfordring jeg selv har fått videre til deg (se min side). Det er forståelig om du ikke synes du har tid til å svare, med adventstid og det hele. Jeg kommer uansett til å komme innom din blogg i ny og ne - for å bli inspirert. God førjulstid.

http://www.portofritt.blogspot.com

 
pillepalle

pillepalle

1 december 2008 14:34

Jeg komme forbi ;-)))) Så koselig du har det! Adventskransen har jo sikkert vært delikat. Er helt inspirert av oppskriften jeg. Ha en fortsatt fin uke. Beste hilsen fra Pillepalle

http://www.pillepalles-verden.blogspot.com

 
Jeanette

Jeanette

1 december 2008 16:14

Hei Kaspara Ü
..og for et hyggelig adventsbord! deilige farger...og deilige kaker. Hjemmet ditt virker så varmt og lunt, ikke bare ut i fra interiøret ditt, men hvordan du beskriver hverdagene dine. Utrolig hyggelig.
Og den boksen med julepynt...den var til å bli misunnelig av!! Fortsatt fin desemberkveld. Klem Jeanette

http://frydogdesign.blogspot.com

 
Brigg

Brigg

1 december 2008 16:32

NYYYYDELIG! Flotte bilder av en stemningsfull søndag. Herlig detaljer her og der! Så er bare å sug til seg og nyte..gjør kropp og sjel godt:-)

http://briggslekehus.blogspot.com

 
Haust

Haust

1 december 2008 19:10

Å, så koseleg det ser ut i adventsstova di! Og for ein god idé å lage gjærbakstlyskrans! *noterer bak øyret til seinare bruk*

Ha ei god adventstid! :)

http://www.posidriv.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaspara - 14 september 2009 20:29

Vet ikke helt om jeg vet hva jeg vil, men i iver og entusiasme, har jeg skaffet nytt rede. Jeg er nå å finne på adressen  http://kasparasregnbue.blogspot.com/ Jeg er ikke så glad i å brenne bruer, så bloggen her på Bloggagratis står her en stund ...

Av Kaspara - 12 september 2009 15:40

   Jeg klarer ikke helt slippe taket i Bloggagratis/Bloggplatsen  og håper at ting skal kunne ordnes. Ikke klarer jeg helt slippe taket i bloggingen heller. Det er en morsom avkobling. Jeg vil prøve med mer mail-skriving til bloggportalen, og sam...

Av Kaspara - 11 september 2009 22:22

I disse dager har jeg blogget et år under den svenske bloggportalen Bloggagratis. Det har vært et fantastisk spennende og morsomt år. Aller mest gledesrikt har alle de nye herlige menneskene en har lært å kjenne vært! Det har vært et år med mange s...

Av Kaspara - 10 september 2009 18:40

Jeg er en storsamler av  frodige retrostoffer og fint papir. Jeg lider kvaler, om jeg må gå forbi en bruktbutikk uten å kunne gå på stoffjakt i den. Tenk om det optimale retrostoffet lå der nå, og bare ventet på å bli plukket opp av en person som vil...

Av Kaspara - 8 september 2009 21:13

Ved siden av mitt favoritt-interiørblad danske "Boligliv", kjøper jeg også ofte danske "Boligmagasinet". Danskene kan det de! I dag satt jeg og bladde i nettopp "Boligmagasinet", og noen bilder dvelte blikket mitt litt lengre ved enn andre. Nå vil ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13
14
15
16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< November 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards