Direktlänk till inlägg 25 november 2008

Mer julekort-inspirasjon og saftig ostebrød

Av Kaspara - 25 november 2008 09:57

Legger ut et par bilder sakset fra tidligere års "Boligliv" med mer inspirasjon til selvlagede julekort. Synes det er flott med miks av utklipp fra bøker/aviser, bokstaver og bilder. Det er jo bare fantasien som setter begrensninger. Synes også det var så enkelt og dekorativt  med denne stjernen laget av små pinner.

Vil også dele en kjempegod oppskrift med dere som er superenkel å bake.

Det er så enkelt at jeg ikke føler jeg baker en gang, og det er en  veldig lite "grisete" deig. Ostebrød er noe vi har ofte her hjemme, og hele familien liker det. Særlig solgt er 6-åringen min. Han bare elsker ostebrød!

Det smaker godt ved siden av spekemat, Galiamelon (eller honningmelon)og  kanskje noen babytomater. Det kan utmerket godt spises bare med en kopp te ved siden av også. Det skal bare etterheves og er også veldig raskt å gjøre.

 OSTEBRØD

50 g margarin

50 g gjær

2 dl melk

100 g hvetemel

150 g sammalt hvete grov


Fyll: 200 g baconost

1 dl purre i ringer

karve

havsalt

 Smelt smøret og hell opp i melken. La det være lunkent og bland det med gjæren. Ha det tørre oppi og lag deig. (den skal være mulig å kjevle, tilsett mer hvetemel om nødvendig) Del deigen i to og kjevle to sirkler som skal være til en rund kakeform(24 cm i diameter) Den ene legges i bunn av formen. Smør på baconost og legg på purre og dryss over med karve og havsalt. Legg lokket på. La det heve i 30 minutter.

Pensle ostebrødet med smeltet smør og strø på karve og havsalt på toppen.

Stekes ved 200 grader i 30 minutter. Det er aller best når det kommer rett fra ovnen, selv om her i huset spiser vi detkaldt også.

Det er fint å fryse, men bør varmes før servering.
Lykke til!

Ha en flott dag!



 
 
Lotten

Lotten

25 november 2008 10:35

Det såg riktigt smarrigt ut det där ostbrödet! Det bara måste jag pröva!

Ha en bra dag! Kram Lotten

http://ornnastet.blogspot.com

 
kardemomme

kardemomme

25 november 2008 10:57

God morgen Kaspara :)Bolig Liv er virkelig mitt favorittblad og julenumrene er enestående! Jeg har en haug på nattbordet og jeg kan lese enkelte utgaver om og om igjen..De frostede kvistene og gavene var så vakre!! Fint å pynte med ting fra naturen..Kongler og kvister er gratis og flott!! Ostebrødet har jo jeg fått gleden av å nyte! Det er virkelig herlig og akkurat nå skulle jeg gjerne hatt et stort stykke ;)Tar meg en tur innom senere igjen..Det pågår litt her i dag så jeg må kaste meg rundt nå..Mail kommer snarest :)
Sender deg snart en mail..

http://husetvedbekken

 
kardemomme

kardemomme

25 november 2008 11:49

Titter innom igjen for å fortelle at jeg har sendt mail! Med maaange skrivefeil ser jeg i etterkant! Håper likevel du skjønner hva jeg har skrevet og så får du ha en fin dag videre! KLEM :)

http://husetvedbekken

 
Vibeke

Vibeke

25 november 2008 12:25

Hei :o)

Den oppskriften skal prøves, hørtes enkelt MEN knallgodt ut!
Driver av med å lage en felles side/blogg for de av oss som er opptatt av/liker gjenbruk, regner med at den er klar like over jul.Håper du kunne tenke deg å være gjesteblogger der en gang ved å bidra med et innlegg?:o)

Klem Vibeke

http://duftenaverteblomster.blogspot.com

 
Kaspara

Kaspara

25 november 2008 12:57

Hei Lotten
ja, det burde du! Det er en av de oppskriftene jeg er mest lykkelig over å ha funnet en gang. Kanskje jeg lager et i dag også. Har både purre og baconost i huset. Det er kos til kvelden med varm te.
Ha en fin dag! Klem fra meg

Hei Kardemomme
Ho, ho, kjenner det med en haug "Boligliv" på nattbordet! Du skulle sett mitt nattbord også. Skjønner ikke at jeg ikke varmet ostebrødet når dere var her. Det er best varmt har jeg funnet ut nå .
Tusen takk for mail, og har sendt deg en mail også. Det går flere tog!
Ha en glad dag! Klemmer herfra

Hei Vibeke
Det er så herlig med oppskrifter som er så lette men samtidig kjempegode. Det er en kombinasjon jeg liker. Spennende med denne gjenbrukssiden din. Selvfølgelig stiller jeg opp som gjesteblogger etter jul! Moro!
Ha en super dag!!!

http://kasparasregnbue.bloggagratis.se

 
Brigg

Brigg

25 november 2008 15:45

Hmmm...den oppskriften må jeg prøve ut her hjemme!! Min favorit: ost og brød

http://briggslekehus.blogspot.com

 
Tant Grön

Tant Grön

25 november 2008 18:23

Åh det där såg gott ut, men jag äter inte kött, vad skulle man kunna ha istället? tonfisk kanske?

http://valkommenhemtilltantgron.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Rosa

25 november 2008 18:43

Mmmm, det så deilig ut!! : ) Også så fin tallerken ; )

 
Kaspara

Kaspara

25 november 2008 19:58

Hei Brigg
Ja, da burde du prøve den! Jeg elsker også ost i gjærbakst. Ha en fin kveld!

Hei Tant Grøn
Jeg ville hatt en slags smøreost naturell eller hva med rekeost hvis du spiser skalldyr? Før hadde vi noe som het Primula-ost i Norge vet ikke om noe lignende eksisterer i Sverige??
Hjertelagingen vår kan godt kalles julepysselkveld. Ha en glad kveld!

Hei Rosa
Ja, du er jo så flink til å lage til med mat. Dette brødet kan anbefales! Tallerkenen er fra serviset som brukes mest her i huset til frokost og slikt. Ha en fin kveld!

http://kasparasregnbue.bloggagratis.se

 
emma

emma

26 november 2008 00:02

Vilka fina bilder!! :)

http://emmadahlen.bloggagratis.se

 
Sofia

Sofia

26 november 2008 10:17

fina bilder.

http://sofiasko.bloggagratis.se

 
Tant Grön

Tant Grön

26 november 2008 11:24

Aha, räkost, det blir säker jätte gott! Primula-ost, kan det vara skaldjur måntro? Vi kanske har någon form av skagenost som skulle kunna vara motsvarande. Funderar på att testa detta till helgen då vi har adventskalas.

http://valkommenhemtilltantgron.bloggagratis.se

 
kardemomme

kardemomme

26 november 2008 11:38

Hei du..Nå trykket jeg akkurat på "send"knappen på mailen jeg har skrevet til deg :) Ha en fin dag hos moren din..
Jeg har vært inne hos deg omtrent 10 ganger i dag..Venter på nyheter om vesker og hyller etc :) Jeg skal øyeblikkelig løpe ut en tur i lunsjen..Snakkes :)

http://husetvedbekken

 
Dilldall-Nina

Dilldall-Nina

26 november 2008 12:19

Ostebrød må testes :). Har hatt planer om det olivenbrødet ditt også - handlet til og med inn til å lage det en helg - men kokte tydeligvis bort i kålen. Men SKAL :). Julesteller og julestuller litt...men det går litt tregt om dagen. Vært skikkelig forkjølet også. Så flotte pakkelapper du og guttene har laget. Jeg har ofte visjoner om fine gaver og pakkelapper...men når det kommer til stykket må sånt gjøres unna i en fei. I år har jeg jo hatt litt bedre tid - så jeg har pakket ganske pent inn. Vi har tonet dette med gaver VELDIG ned hos oss - men litt blir det jo. Egentlig synes jeg svenskenes tradisjon med julegaverim er veldig festlig. Skal se om jeg og T kan rime fram noen når det lir og lakker. Ha en fin dag, Kaspara!

http://dilldallsaant.blogspot.com

 
bloggtrafik.net

bloggtrafik.net

26 november 2008 15:35

http://www.bloggtrafik.net - lägg till din blogg tjejen! bra sätt och få fler besökare till din blogg

http://www.bloggtrafik.net

 
stort och smått

stort och smått

26 november 2008 20:26

Vilka underbara bilder! Så otroligt läckra!

http://agneta.bloggagratis.se

 
Kaspara

Kaspara

26 november 2008 21:52

Hei Emma
ja, er ikke de bildene fra "Boligliv" vakker inspirasjon? Ha en fin kveld!

Hei Sofia
Ja, bladet "Boligliv" har så mange flotte bilder. Ha en fin kveld!

Hei Tant Grøn
Jeg ville definitivt prøvd rekeost jeg.
Det er en kjempegod oppskrift. Så kult at du funderer på å bake dette til adventskalas da! Ha en herlig kveld, Jenny!

Hei
Kardemomme
Tusen takk for ny koselig mail! Hva du rekker! Tallerkenhylla må ha enda et strøk.
Så fin ønskeliste du har satt opp! Skal hviske i øret på nissen at mitt inntrykk også er at du har absolutt vært så snill, så snill. Ha en gok kveld! Klemmer herfra.

Hei Nina
Ja, du burde prøve ostebrød! Da jeg fant denne oppskriften for mange år siden, ble jeg rent lykkelig. Har besøkt bloggen din akkurat og lagt igjen en kommentar. Synes du rekker veldig mye jeg. Ha en fin kveld; Nina!

Hei Bloggtrafikk.net
Tusen takk for tipset! Ha en fin kveld!

Hei stort og smått
Ja, fotografene i "Boligliv" kan det de!
Ha en fin kveld!

http://kasparasregnbue.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaspara - 14 september 2009 20:29

Vet ikke helt om jeg vet hva jeg vil, men i iver og entusiasme, har jeg skaffet nytt rede. Jeg er nå å finne på adressen  http://kasparasregnbue.blogspot.com/ Jeg er ikke så glad i å brenne bruer, så bloggen her på Bloggagratis står her en stund ...

Av Kaspara - 12 september 2009 15:40

   Jeg klarer ikke helt slippe taket i Bloggagratis/Bloggplatsen  og håper at ting skal kunne ordnes. Ikke klarer jeg helt slippe taket i bloggingen heller. Det er en morsom avkobling. Jeg vil prøve med mer mail-skriving til bloggportalen, og sam...

Av Kaspara - 11 september 2009 22:22

I disse dager har jeg blogget et år under den svenske bloggportalen Bloggagratis. Det har vært et fantastisk spennende og morsomt år. Aller mest gledesrikt har alle de nye herlige menneskene en har lært å kjenne vært! Det har vært et år med mange s...

Av Kaspara - 10 september 2009 18:40

Jeg er en storsamler av  frodige retrostoffer og fint papir. Jeg lider kvaler, om jeg må gå forbi en bruktbutikk uten å kunne gå på stoffjakt i den. Tenk om det optimale retrostoffet lå der nå, og bare ventet på å bli plukket opp av en person som vil...

Av Kaspara - 8 september 2009 21:13

Ved siden av mitt favoritt-interiørblad danske "Boligliv", kjøper jeg også ofte danske "Boligmagasinet". Danskene kan det de! I dag satt jeg og bladde i nettopp "Boligmagasinet", og noen bilder dvelte blikket mitt litt lengre ved enn andre. Nå vil ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13
14
15
16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< November 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards