Alla inlägg under oktober 2008

Av Kaspara - 17 oktober 2008 12:03

Ja, da er jeg kommet hjem fra vikartimer på skolen. Egentlig litt kjekt å jobbe på fredager, slik at en skikkelig får fredagsfeelingen. Det er en egen stemning på arbeidsplassen fredager. Ikke det at den er dårlig ellers, absolutt ikke, men det er på en måte en  ekstra forventning og oppstemthet i lufta.

I dag skal vi på loppemarked igjen. Tror jeg skal høre med moren min om barnebarna kan få være der, mens jeg og mannen min tar en tur alene og saumfarer loppisen. Uansett skal vi være klar til å benke oss foran tv til "Skal vi danse?". DA er det HELG med stor H.

Må få fotografert litt mer med tanke på bloggen merker jeg, men i mangel av så mye annet i dag ,viser jeg fram bruktfunn i skap og hyller.

På bilde nummer en er jeg svak for det prikkede serviset. Det gir meg nostalgi og sommerfølelse. På bilde nummer to er både gutta og jeg så glad i Napoleonasjetten. Jeg er veldig historieinteressert, så denne asjetten var en godbit. Den ga anledning til å prate litt om Napoleon Bonaparte ved matbordet, og vi må stadig synge ; "Napoleon med sin hær" her i huset.

Er også glad i ridderglassene. Synes det passer ekstra godt til et hjem med gutter. På bilde nummer tre ser du et relativt nytt bruktfunn; de lange utelysestakene som ser ut som sandhattformer på stang. Til jul og i vinter skal de stå ute i snøen med lys i rødt og rosa. Tror det blir vakkert.

Bilde nummer fire viser rødlige ting i ei hylle i spisestua og siste bilde er det  mer sort/hvite funn i samme hylle. Liker veldig godt de sort/hvite landskapsasjettene. Handlet ti stykker til hundre kroner på en låve et sted i Danmark.

Ha en nydelig fredagskveld du også enten du planer ut  i sofaen eller har tenkt å omgi deg med mennesker å være sosial.


Av Kaspara - 16 oktober 2008 17:42

Nå skal det bli godt med en kaffekopp og en liten stund med blogging. Ble ringt opp fra skolen jeg er i permisjon fra sent i går kveld, og spurt om jeg kunne være vikar i dag. Derfor har jeg tilbringt dagen sammen med 30 femteklassinger. Ganske intenst det! Hadde lovet at guttene mine skulle få ha med noen kamerater hjem fra skolen, så da 6 vikartimer var over kjørte jeg til mine ungers skole og hentet en gjeng 7 åringer der. Nå har vi akkurat sittet og spist pannekaker og koset oss. Den unge delegasjonen har nå flydd ut for å sparke fotball. Tror det blir en tidlig kveld på meg i dag......

Skal også være vikar i morgen.

I dag viser jeg noen bilder med tema papir. Jeg er så glad i papir enten det kommer fra en avis eller er lekre gavepapir. Må alltid inn i en bokbutikk hvis jeg er i utlandet for å se om det er noe fint papir til salgs.

Det første bildet er en stilig svart hylle og avispapiret bak med bokstaver og skrift er nok til å fengsle meg. De neste bildene er av mine herlige oppbevaringskurver av kinesisk avispapir. Disse fant jeg for et par år siden på "Søstrene Grene" i Danmark et sted. Husker ikke nå i akkurat hvilken by.

Da jeg oppdaget dem, knelte jeg ned på gulvet foran dem i trance!!

Jeg fattet ikke hvordan andre bare kunne gå forbi dem! Så de virkelig ikke disse underverkene???? Uforståelig!!!!! Jeg tømte beholdningen og klarte nesten ikke bære dem til bilen. Her hjemme har noen blitt gaver, men mange har jeg beholdt. Bruker de til garnnøster, stoffer, aviser alt mulig.

Ha en avslappende kveld!

Av Kaspara - 15 oktober 2008 09:46

Lamper fengsler meg. Jeg liker stilige designlamper, gamle industrielle lamper og ikke minst liker jeg gamle, sjarmerende lamper som har endt sitt liv på loppemarked. Lampeavdelingene er alltid et av de stedene som først får besøk av meg på en loppisrunde. Legger ut noen bilder av gamle lamper, jeg ikke har malt, trukket eller fikset på, selv om den høye  messingfoten står for tur til og males.
Det øverste bildet er av en stålampefot kjøpt på loppis. Den lille glass-skjermen fant mannen min på loftet her hjemme og forsøkte å koble den med lampefoten. Vi likte det begge to, og synes at kombinasjonen kledde hverandre. De neste bildene er av messingfoten jeg kjøpte på siste loppemarked. Den skal males, men jeg måtte prøve den med en stor skjerm(den jeg prøvde på løvefotlampa).Synes det er så gøy å mikse med skjermer og lampeføtter.
I vinduet står to lamper og lager varmt, innbydende lys, slik jeg ønsket meg. Deilig å bli møtt av dette når en kommer hjem en sen kveld eller for å ønske gjester velkommen. Her har jeg også mikset sammen skjermer og lampeføtter. En kollega av meg var på besøk en kveld. Hun kikket litt rart på lampene i vinduet og sa ; en merkelig sammensetning på den ene lampen.(røde bollefranser og lilla fot) Kan en eldre dame ha hatt noe sånt , da?" Jeg hadde fortalt at det var loppisfunn allerede. "Du synes ikke den er litt voldsom, da?" fortsatte hun.  Jeg lo høyt" Nei, jeg synes den er herlig bohemsk!!" svarte jeg. Det er morsomt at vi liker ulike ting. Forferdelig nitrist, om alle likte presis det samme.

Ha en glad dag!

Av Kaspara - 14 oktober 2008 09:34

I dag stråler sola oppløftende fra skyfri himmel ,og aller helst burde jeg ta med resten av blomsterløkene ut og sette dem i jorda. Det må være et mål for dagen. Ellers skal det bli en sydag, rettere sagt en gryteklutdag. En gryteklut-kreatør skal stige til sitt arbeid. (fnis)

Fra 21.oktober skal jeg ta et vikariat på skolen min som kan spenne fra 1-4 uker. Skal jobbe 100 % på 5.trinn Det skal bli artig å være sammen med herlige kollegaer og elever igjen for en periode. Kjenner at jeg blir litt stresset, dersom det skulle bli 4 uker ut av det. Jeg skal jo stå på julemarkedet i starten av desember og må få produsert mer varer!!

Viser fra to nye sett grytekluter som er sydd utelukkende av loppisstoff. Vent litt forresten; det svart/hvite stoffet er fra en av mine mammas kjoler i yngre dager.

Ha en fin dag med streif av sol!!!!

Av Kaspara - 13 oktober 2008 09:53

Lørdag var vi igjen på loppemarked. Det var i et trangt og varmt lokale, og minstemann sto og holdt i strikkejakka mi, mens jeg sto på hodet i stoffene.

Heldigvis for ungene var det bare et loppemarked vi reiste til, og det var tid til masse annet spennende utover dagen. Yngstemann er rimelig lei loppemarkeder nå. Eldstemann er nok mer skattejeger.

Vi fant et lite avlastningsbord med skuff til 50 kroner. Det får nok en omgang med malekosten. Ellers fant jeg en høy lampefot som blir flott hvit ,tror jeg. Den kostet 30 kroner. Igjen var det et slikt rimelig loppemarked, hvor man kunne gå amok uten å kjøpe seg fra gård og grunn.

Alle lampeskjermer kostet 5 kroner. Et annet priseksempel er; den vakre japanske sukkerskålen, den sort/hvite asjetten samt broderibilde(som blir veske) kostet 20 kroner til sammen. Utrolig billig!!!!

Spesielt godt likte jeg det mosegrønne storblomstrete stoffet. Det ga litt hjertebank, da jeg oppdaget det i en eske under bordet.

Så når dette innlegget er ferdigskrevet, skal jeg igjen hive stoffer i maskinen. Bunken på den turkise kommoden utenfor syrommet vokser og vokser, og er herlig å kikke på. Skal prøve å få montert noen grytekluter til i dag. Har funnet ut at jeg skal ha noen grytekluter også i boden min på julemarkedet. Ha en fin mandag og uke full med nye muligheter!


Av Kaspara - 12 oktober 2008 15:22

Mens får-i-kålgryta lager seg selv, tenkte jeg at jeg skulle vise dere en ide sakset fra favorittbladet "Boligliv". Jeg synes det bare er SÅ  grafisk flott.

Her er det rammet inn seks Lp-platecover i en billig Ikea-ramme. Jeg blir i så godt humør av å se på denne farvebomben!

Raste opp på loftet etter jeg så denne artikkelen for en stund siden. Hvor var mine gamle Lp-plater eller mannen mins Lp-plater???

Forskrekket innså jeg at hele samlingene våres hadde gått med i flyttesjauen for åtte år siden. De ble nok levert til en bruktbutikk da.

Så nå har jeg stadig gamle Lp-plater litt i kikkerten på loppis.

 Kommer med bilder fra gårsdagens loppisfunn i kveld eller i morgen. Jeg var fornøyd, men det kan ikke måle seg med Kardemommes super-raid denne helgen. Hun er jo virkelig loppeheltinna!!

Ha en fin ettermiddag!

Av Kaspara - 11 oktober 2008 13:36

Tenk så morsom tittel i telefonkatalogen; gryteklut-kreatør!

De siste dagene har jeg sydd grytekluter av loppestoffer. Det begynte med at mannen min synes vi burde bytte ut noen av de gamle som hadde sett bedre dager. Leker man kreativ så leker man kreativ og lager de selv selvfølgelig...... Det var faktisk veldig gøy, et lite prosjekt hvor en ser snarlig lyset i tunnelen. Har sydd 4 par nå, og viser fram to i dag.

Synes det var så nydelig det loppestoffet med sommerfugl og blader som opprinnelig har vært små brikker.

I dag har hele familien også vært på loppemarked. Det ble en bærepose med nye stoffer, en høy lampefot, to lampeskjermer og et brunt lite avlastningsbord med skuff som skal males. Får se om jeg ikke får tatt noen bilder etterhvert.

Nå har jeg et lite "friminutt" ,mens ungene leker med tre unger som er på besøk. Snart må jeg hanke dem inn for  å få på  dem bursdagsklær. Solen skinner, og det er drømmevær her hos oss. Ha en herlig lørdag du også!

Av Kaspara - 10 oktober 2008 21:05

Fredag - beste dagen i uka, synes jeg. Det hele starter alt på morgenen med opprømte barn som vet at nå går det mot helg. "jippi, i dag er det kom skal vi danse", jubler minstemann. Fast prosedyre dersom vi er hjemme på fredagskvelden eller ikke har gjester er dette danseprogrammet.
Da benker vi oss i hjørnesofaen i lillestua, fyrer i peisen, spiser popcorn ,kanskje har dip og grønnsaksfat eller en kake. Roen siger innover en, og det er deilig fredagsstemning i huset.

Ungene synes også det er godt å ha en ekstra lang ettermiddag uten SFO.

Det er masse tid til leking, og lekser er en sagablott. Kanskje får bestemor et besøk rett etter skolen. Hun har alltid vaffelrøre klar i kjøleskapet, og mens hun steker klipper ungene fra hverandre vaflene og hjelper til å dekke bordet. Bestemor er en moden dame på hele 86 år, men hun er en rev til å leke og til å SE ungene. Derfor trives de også så godt der.

Fredagsmiddagen hjemme er ofte populærmat for barn; taco, hjemmelaget pizza, innbakte pølser eller skalldyr som ungene våres også liker godt. Lørdag prøver vi å være litt mer avanserte og prøver gjerne nye oppskrifter.

I dag  laget jeg pose-brownies til kveldskos. Toro`s variant funker bra her i huset. Jeg elsker pynt på kaker, og klarer sjelden la være å slenge på en parasoll vanligvis brukt i drinker eller et sjørøverflagg, glasur i mange farvenyanser osv. Når jeg er i Sverige eller Danmark må jeg alltid se om det finnes noe morsom kakepynt i hyllene på super`n som ikke finnes i Norge.

Kom faktisk hjem med en del artige ting fra Sverige-turen nå sist.

Slenger med et bilde av dagens brownies samt et bilde med bokser på kjøkkenet. De to boksene på dette bildet fant jeg i Danmark i sommer. Ble så fornøyd da jeg fant en H.C.Andersenboks Det er en illustrasjon av blant annet " Den standhaftige tinnsoldat" på den. Dette eventyret gjorde alltid sterkt inntrykk på meg som barn. Den andre isblå boksen er det morsomme tivoli-illustrasjoner på. Fant den på et samlermarked på Langeland og falt pladask for den.

Håper du har latt roen falle over deg du også og er i fredagsmodus.

Ha en avslappende kveld der ute!

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Oktober 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards