Direktlänk till inlägg 2 oktober 2008

Unn deg olivenboller til helgen!

Av Kaspara - 2 oktober 2008 10:05

Har en fire oppskrifter som overgår alle andre oppskrifter jeg har. De er sånn at de høyner livskvaliteten, og man priser seg lykkelig for at man en dag fant akkurat disse oppskriftene. Den ene av disse er "Olivenboller fra Krapperuds kafe`" . Fant oppskriften for flere år siden i "Boligliv". Siden er disse olivenbollene nærmest blitt mitt varemerke. Serverer de til gresk salat og tzatziki. Ekstra godt er det med f.eks noen godt krydrede kjøttboller ved siden av. Da bruker jeg masse frisk koreander i kjøttdeigen, samt malt ingefær, litt karrri og også litt malt koreander.

Jeg vet ikke hvor mange jeg har delt denne oppskriften med, men jeg lover deg om du serverer den når du har gjester, vil de hyle etter å få den.....

Forutsetningen er at man liker grønne oliven og rødløk.

Selv er jeg gal etter oliven. Den galskapen startet i barndommen. Pappa var sjømann, og mamma og jeg var ofte med til sjøs. Mamma og pappa brukte oliven som snacks hvis de tok en "appertiffer" (som de sa)  før hovedmåltidet klokka seks om kvelden. Jeg ble også hektet på oliven da. Liker aller best å spise de grønne som snacks, men synes de svarte er flotte i gresk salat.

 Her kommer oppskriften på olivenbollene, men jeg advarer: det er fare for avhengighet!!!!


1/2 dl olivenolje

5 dl lunt vann

50 g gjær

2 tsk. salt

1/2 dl sukker

1 grovhakket rødløk

Grønne oliven delt på midten (minst 1 dl, jeg bruker noe mer)

Mel : så mye at det får deigkonsistens (ta heller litt for lite enn for mye)


Rør deigen ut i vannet, tilsett alle ingrediensene og rør sammen. Heves en time. Form til 20 boller. Heves 30 min. Pensle med olje og strø på havsalt (Viktig!!!) Stekes ved 225 grader i ca. 15 minutter.


Lykke til!

Ha en flott dag! Jeg kommer tilbake med et innlegg til i dag.


 
 
kardemomme

kardemomme

2 oktober 2008 13:26

De olivenbollene ser himmelske ut!!!! Og jeg tror det på ditt ord om at de er det også!!!! Jeg SKAL prøve dem :)Fant du dem i Bolig Liv? Hvilken utgave? Så kan jeg finne den fram og kopiere direkte? :)

http://husetvedbekken

 
makiato

makiato

2 oktober 2008 16:59

Brödet ser jättegott ut!

http://makiato.blogspot.com

 
Kaspara

Kaspara

2 oktober 2008 20:06

Hei Kardemomme
Ja, jeg fant dem i "Boligliv", og gjør noe jeg sjelden gjør; jeg REIV i bladet. Av den grunn vet jeg ikke helt hvilket nummer. Det er noen år siden. Ha en fin kveld! Klem fra Kaspara

Hei Makiato
Jeg skal love deg at det ikke bare SER godt ut! De smaker himmelsk!!! Klem fra Kaspara

http://kasparasregnbue.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Marlen

27 juni 2009 16:59

Hei hei!
Jeg lurte på om du hadde oppsrift på den greske salaten og kjøttbollene?

 
Monkis

Monkis

8 augusti 2009 13:16

Hei!
Skal lage minestronesuppe, og tenkte å prøve meg på de olivenbollene dine. Har tenkt å bytte ut løken med soltørkede tomater. Men hvor mye mel bruker du til denne oppskriften?

Hilsen Monkis

http://matmedmonkis.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaspara - 14 september 2009 20:29

Vet ikke helt om jeg vet hva jeg vil, men i iver og entusiasme, har jeg skaffet nytt rede. Jeg er nå å finne på adressen  http://kasparasregnbue.blogspot.com/ Jeg er ikke så glad i å brenne bruer, så bloggen her på Bloggagratis står her en stund ...

Av Kaspara - 12 september 2009 15:40

   Jeg klarer ikke helt slippe taket i Bloggagratis/Bloggplatsen  og håper at ting skal kunne ordnes. Ikke klarer jeg helt slippe taket i bloggingen heller. Det er en morsom avkobling. Jeg vil prøve med mer mail-skriving til bloggportalen, og sam...

Av Kaspara - 11 september 2009 22:22

I disse dager har jeg blogget et år under den svenske bloggportalen Bloggagratis. Det har vært et fantastisk spennende og morsomt år. Aller mest gledesrikt har alle de nye herlige menneskene en har lært å kjenne vært! Det har vært et år med mange s...

Av Kaspara - 10 september 2009 18:40

Jeg er en storsamler av  frodige retrostoffer og fint papir. Jeg lider kvaler, om jeg må gå forbi en bruktbutikk uten å kunne gå på stoffjakt i den. Tenk om det optimale retrostoffet lå der nå, og bare ventet på å bli plukket opp av en person som vil...

Av Kaspara - 8 september 2009 21:13

Ved siden av mitt favoritt-interiørblad danske "Boligliv", kjøper jeg også ofte danske "Boligmagasinet". Danskene kan det de! I dag satt jeg og bladde i nettopp "Boligmagasinet", og noen bilder dvelte blikket mitt litt lengre ved enn andre. Nå vil ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Oktober 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards